4X4 och DSG möjlig kombination på Skoda Octavia och Superb

Skoda släpper en efterfrågad kombination till två av sina modeller. Fyrhjulsdrift och automatväxellådan DSG kommer nu till Skoda Octavia och Skoda Superb.
- Det är en efterlängtad kombination, efterfrågan har varit stor och jag är övertygad om att det kommer bli en försäljningssuccé, säger Peter Steiner försäljningschef Skoda Sverige.

Efterfrågan på fyrhjulsdrivna bilar är stor och var femte Skoda Superb som säljs world wide är fyrhjulsdriven. Även den populära automatväxellådan DSG (direct shift gear) är en storsäljare på den svenska marknaden. Nu blir de två populära innovationerna ett. Den efterfrågade kombinationen börjar tillverkas för Skoda Octavia och Skoda Superb med en TDI 140 hk. motor.

Vecka 45 inleds fabriksproduktionen av 4X4 och DSG för de två modellerna men bilarna går att beställa redan idag. Första leveransen av kombinationen beräknas nå Sverige i början av 2011. Den som inte orkar vänta så länge kan redan idag hitta kombinationen på Skoda Yeti.
- Fyrhjulsdrift är uppskattat inte bara av praktiska skäl, det är också en säkerhetsfråga. I kombination med DSG-lådan kommer de här fyrhjulsdrivna modellerna att tilltala en större kundkrets och bli något som många tjänstebilsförare efterfrågat, säger Peter Steiner.

Fyrhjulsdriftssystemet för Skoda Octavia och Superb är det beprövade Haldex generation 4 som erbjuds på alla Skodas fyrhjulsdrivna modeller. Haldex generation 4 fungerar mycket effektivt och vid normala förhållanden ligger 96 % av drivkraften på framaxeln. Förändras vägförhållandena anpassas systemet efter den rådande situationen och kraften fördelas på respektive däck.

Motor:
TDI 2,0 CR 140 hk
Modeller:
Skoda Octavia Combi 4X4
Skoda Octavia Scout
Skoda Superb
Skoda Superb Combi

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se. www.skoda.se.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 684 226 bilar under 2009. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda worldwide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

• skoda octavia
  • superb