Framgångar för Skoda Auto på den kinesiska marknaden

Kina har snabbt tagit positionen som en av Skoda Autos viktigaste marknader och framgången fortsätter. Företaget har redan under 2009 sålt över 100 000 bilar på den kinesiska marknaden.

Skoda Auto passerade nyligen 100 000 sålda bilar på den kinesiska marknaden under 2009. Tjeckiens största biltillverkare tangerar redan fjolårets försäljningssiffror. Under november månad såldes 11 186 bilar vilket är en ökning med 173 procent jämfört med samma månad under 2008.

Skoda Auto har enbart varit representerade på den kinesiska marknaden i tre års tid. Totalt har Skoda 235 återförsäljare representerade i Kina och ytterligare enheter är planerade och expansionen fortsätter. Försäljningen för Skoda Auto kommer att uppgå till närmare 120 000 bilar på denna tillväxtmarknad under 2009, där företaget har haft en årlig tillväxt som uppgår till närmare 93 procent.

”Kina har kommit att bli en nyckelmarknad i Skoda Autos globala strategi och spelar en betydelsefull roll för märkets framtida utveckling. Octavia har sedan modellen lanserades i juni 2007 gjort stor succé. Även Fabia som introducerades här i december förra året har skördat stora framgångar. Lanseringen av Superb i augusti i år var oerhört viktig i fråga om vår fortsatta expansion i Kina. När vi nu passerar över 100 000 sålda bilar är detta en betydelsefull milstolpe för oss när det gäller att utveckla Skoda som bilmärke i Kina samt motiverar oss att bibehålla den positiva trend som vi har skapat även fortsättningsvis”, säger Reinhard Fleger, styrelseledamot i Skodas koncernledning med huvudansvar för försäljning.

Vid en årlig jämförelse är Tyskland fortfarande Skodas starkaste marknad i fråga om volym. Totalt antal sålda bilar som levererades till kunder har under årets elva första månader uppgått till 155 000.

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 674 530 bilar under 2008. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Med över 27 000 människor anställda över hela världen så planerar det dynamiskt växande märket att fortsätta öka sin försäljningsvolym.