Maximala fem stjärnor till Skoda Yeti i EuroNCAP

Den 26 augusti 2009 offentliggjordes Euro NCAPs testresultat av nya Skoda Yeti. Skodas senaste tillskott fick fem stjärnor och därmed högsta säkerhetsbetyg.
Skoda Yeti fick högsta betyg när Euro NCAPs (New Car Assessment Programme) stränga säkerhetstest presenterade nya testresultat. Skoda Yeti fick fem Euro NACP-stjärnor av den oberoende säkerhetsorganisationen, vilket är det maximala antalet stjärnor som delas ut.

Enastående betyg
Euro NCAP presenterade för en tid sedan ett utvecklat och strängare test, som ytterligare skärper kraven på säkerheten på de produkter som testas. Skoda Yeti fick följande resultat enligt nya testmodellen: Adult 92%, Child 78%, Pedestrian 46 % samt Saftey Assist 71 %. Generellt är testresultaten mycket bra och det som utmärker Skoda Yeti är det enastående betyg som bilen får för whiplash-skyddet, skyddet för fotgängare samt sidokrockskyddet.

Säkerhet - en av grundstenarna
Skoda Yeti lanseras med maximal säkerhet som standard, vilket är genomgående för alla utrustningsnivåer såväl Ambition som Experience. Bilen har nio airbags som standard och bland annat lanseras den med en airbag som skyddar förarens knä. Det stora antalet airbags och karossens uppbyggnad gjorde att Skoda Yeti fick högsta poäng när det gäller sidokrockskydd. Ytterligare säkerhetssystem som är standard på nya Skoda Yeti är till exempel ESP (elektronisk stabiliseringsprogram, antisladd), DSR (driver steering recommendation), HBA (elektronisk bromsassistans) och ABS (låsningsfria bromsar).

"Intresset kring Skoda Yeti har varit stort och den här mycket positiva nyheten att bilen fått högsta säkerhetsbetyg gör att intresset kommer att öka ytterligare. Givetvis förväntande vi oss att bilen skulle få fem stjärnor i och med att säkerhet är en av grundstenarna i Skodas produktstrategi, säger Rainer Jonsson, märkeschef Skoda Sverige"

"Resultatet visar att vårt kontinuerliga utvecklingsarbete i fråga om säkerhet har givit resultat. Säkerhet är en huvudfaktor i Skodas produktutveckling, framhåller Dr Eckhard Scholz som är produktansvarig på Skoda Auto".

Skoda Yeti presenteras i två utrusningsnivåer - Ambition och Experience - helt utifrån kundens behov och önskemål. Bilen kommer att erbjudas både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift samt med en bred palett av olika motoralternativ - två bensinmotorer och tre dieselmotorer. Instegsmodellen för Skoda Yeti är en TSI 105 hk följt av en TSI 160 hk och tre alternativ när det gäller dieselmotorer: TDI 110 hk, TDI 140 hk samt TDI 170 hk. Nya Skoda Yeti kommer även att erbjudas med den välkända automatiska växellådan DSG ( Direct Shift Gearbox) på flertalet av motoralternativen.

Skoda Yeti TSI 105 hk, Ambition 179 900 kr Experience 193 400 kr
Skoda Yeti TSI 105 hk DSG, Ambition 194 900 kr Experience 208 400 kr
Skoda Yeti TSI 160 hk 4x4, Ambition 229 900 kr Experieince 243 400 kr
Skoda Yeti TDI CR 110 hk Ambition 212 400 kr Experience 225 900 kr
Skoda Yeti TDI CR 110 hk 4x4 Ambition 239 400 kr Experience 247 900 kr
Skoda Yeti TDI CR 140 hk 4x4 Ambition 256 400 kr Experience 269 900 kr
Skoda Yeti TDI CR 140 hk 4x4 DSG Ambition 271 400 kr Experience 284 900 kr
Skoda Yeti TDI CR 170 hk Ambition 273 400 kr Experience 286 900 kr

Skoda Yeti lanseras på den svenska marknaden den 15 oktober hos Skoda-återförsäljare runt om in landet.

• euro ncap
  • yeti