Nya Skoda Fabia och Roomster visas för första gången

Sveriges mest sålda småbil Skoda Fabia visas i ny version på kommande Genève Motorshow 2010. Även Skoda Fabias systermodell Roomster har fått ett nytt utseende. Förutom stora designförändringar presenteras båda modellerna med en helt ny range av motorer.

Skoda Fabia och Skoda Roomster har fått en ny exteriör design. De båda modellerna har fått en ny front med en ny design av grillen samt nya 3D-formade strålkastare vilket ger bilen en ny karaktär och ett modernare uttryck. Ytterligare nyheter på de båda modellerna är nya fälgar samt att Fabia och Roomster kommer i ett antal nya färger.

Interiört har stora förändringar skett, både Roomster och Fabia kommer att erbjudas med ett nytt utbud av klädslar. Instrumentpanelen får ny design så även mittkonsolen med nya radioanläggningar och navigationssystem. Skoda Fabia och Roomster presenterar även en ny multifunktionsratt i ny design.

Fabia och Roomster får nya motorer både vad det gäller bensin och diesel. Först ut i Volkswagen-koncernen är Skoda med den lilla och bränsleeffektiva 1,2 liters TSI-motorn som erbjuds i både Roomster och Fabia med 86 hk respektive 105 hk. Tre effektiva och bränslesnåla dieselmotorer, alla under 120 gram CO2, kommer att erbjudas. Det innebär att det inte spelar någon roll för kunden vilken dieselmotor de väljer utan alla klarar Vägverkets miljöbilsdefinition med en gräns på 120 gram CO2. Den minsta dieselmotorn som Skoda erbjuder i Fabia och Roomster är en TDI 75 hk CR (Common Rail) med DPF (dieselpartikelfilter) som standard. Efterfrågas det en kraftfullare motor finns det ytterligare två versioner, TDI 90 hk CR DPF samt TDI 105 hk CR DPF, att välja mellan.

Nya bensinmotorer
TSI 86 hk
TSI 105 hk

Nya dieselmotorer
TDI 75 hk CR DPF
TDI 90 hk CR DPF
TDI 105 hk CR DPF

Nya Skoda Fabia och Roomster lanseras på den svenska marknaden under början av maj 2010. Priser är ännu ej fastställda.

• skoda
  • skoda fabia