Octavia Green E Line - Skodas första elbil visas i helgen

Skoda Auto presenterar sin första elbil någonsin på helgens motormässa i Paris.
Planen är att den första flottan av testfordon släpps under 2011.
- Det är naturligtvis stort att få vara med och presentera Skodas första elbil, den här bilen kombinerar individuell rörlighet med våra miljömål, säger Rainer Jonsson, märkeschef Skoda Sverige.

Rörlighet för människor och rena bilar för miljön – det är Skodas marknadslöften. Rörlighet helt utan utsläpp – det är framtiden. På Paris Motorshow i helgen blir framtiden verklighet då Skoda presenterar sitt gröna E Line-koncept som bygger på modellen Octavia Combi.

Denna serieproducerade bilmodell får med det moderna jon-litiumbatteriet en räckvidd på upp till 140 kilometer per laddning och en maxeffekt på 85 kW som finns tillgängliga direkt efter start. Det maximala vridmomentet på 270 Nm ger bilen tillräckligt med ström för bra acceleration samtidigt som god smidighet vilket upplevs som positivt främst i storstadstrafik. Octavia Green E Line accelererar från 0-100 km/h på bara tolv sekunder och bilens maximala hastighet är begränsad till 135 km/h.

Batteriet i Skoda Octavia Green E Line är placerat under den mellersta och bakre delen av golvet och sträcker sig delvis in i bagageutrymmet. Det är ett 26,5 kWh-batteri och består av 180 litium-jon-celler (diameter 150 mm, längd 650 mm.) och väger cirka 315 kilo. Batteriet har dock ingen inverkan på passagerar- och lastutrymmet som är identiskt med det i Octavia Combi med förbränningsmotor.

Med hjälp av indikatorerna på instrumentbrädan har föraren alltid kontroll. Färddatorn ger kontinuerlig information om effektåtgång, laddningen av batteriet och kvarvarande körsträcka. Navigationsdisplayen beskriver energiflödet och informerar föraren om den elektriska motorn förses med el eller, tvärtom, producerar el vid inbromsning eller körning i nedförsbacke.

Skoda Auto släpper testflottan 2011 med målet att skaffa mer information och erfarenhet för en fortsatt utveckling av eldrivna bilar.

Bilder släpps onsdag 29 september kl. 20 00 på följande länk:

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 630 032 bilar under 2007. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Med över 27 000 människor anställda över hela världen så planerar det dynamiskt växande märket att fortsätta öka sin försäljningsvolym och nå 1 miljon bilar till 2010.

• Miljö, energi