Rallycross-EM: Marginalerna på fel sida för Jernberg

Michael Jernberg blev utan medalj i rallycross-EM. En fjärdeplats i finalen i Tjeckien räckte inte för Skoda Fabia-föraren.
Jernberg stannade på samma poäng som Liam Doran och då avgjorde engelsmannens fler tredjeplatser duellen om bronset.

Michael Jernberg kom till Skodas hemland Tjeckien för att knipa EM-silvret i Division 1. Redan klar mästare inför finalen var norrmannen Sverre Isachsen.För att Jernberg skulle lyckas i sin jakt på silvret var han tvungen att besegra båda Kenneth Hansen och Lian Doran på banan i Sosanova, inte långt från Skodafabriken.
I A-finalen, dit Jernberg kvalificerade sig som femte förare, slutade han på fjärde plats bakom mästaren Sverre Isachsen, Frode Holte och Kenneth Hansen.
- Det gick så fort där framme i täten att det inte var mycket att göra för min del. Jag körde om Mats Lysen, men kunde inte ta mig om Hansen, berättar Jernberg.
Lian Doran hade Jernberg emellertid bakom sig. Engelsmannen blev inte bättre än sjätte man.
- Jag var nära att köra in i Doran i starten eftersom han inte kom iväg ordentligt. Jag vet inte om han fick fel på bilen eller vad som hände, berättar Jernberg.
Att silvermedaljen skulle hamna hos Hansen stod klart redan när målflaggan föll i A-finalen. Men vem skulle bli bronsmedaljör, Jernberg eller Doran? De hamnade på lika många poäng och då säger reglerna att den med flest delsegrar ska placeras föra i EM-tabellen.
- Men eftersom vi båda segrat två gånger den här säsongen och dessutom blivit tvåa var sin gång blev det antalet tredjeplatser som kom att fälla avgörandet. Doran har två, jag en…
Snacka om att ha marginalerna på fel sida.
Jernberg var givetvis nedstämd efteråt. När säsongen började hade han siktet inställt på guld och han inledde EM-serien mästerligt med två raka segrar.
Första halvan av säsongen var bra, men efter sommaruppehållet har toppresultaten uteblivit. Tredjeplatsen i Belgien är Jernbergs bästa notering.
- Just nu känns det ganska skönt att det är över. Hur jag kommer att göra nästa säsong är ännu för tidigt att säga. Jag ska låta det här sjunka in först innan jag tar beslut om 2011.
Rallycross-EM, Tjeckien, 18-19 september.

Division 1.
1) Sverre Isachsen, Norge, Ford Focus
2) Frode Holte, Norge, Volvo C30
3) Kenneth Hansen, Sverige, Citroën C4
4) Michael Jernberg, Sverige, Skoda Fabia
5) Mats Lysen, Norge, Renault Clio
6) Liam Doran, Storbritannien, Citroën C4

EM-slutställning.
1) Sverre Isachsen, 141 poäng
2) Kenneth Hansen, 124
3) Liam Doran, 121
4) Michael Jernberg, 121

...............................................................................................................

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson pressansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.
www.skoda.se
www.jernberg-motorsport.se