SKODA hyllar världsmästarna med Tre Kronor-bil

Sveriges landslag Tre Kronor blev på söndagen världsmästare i ishockey. Som en hyllning tar nu SKODA fram en speciell ”Tre Kronor-edition”-bil.
- Vi bygger ett begränsat antal bilar med massor av extrautrustning och säljer dem som ”Tre Kronor”-edition, meddelar Hans Turemark, en stolt märkeschef på Skoda Sverige.

När Tre Kronor för första gången någonsin tog VM-guld på hemmaplan lyfte Globen i Stockholm. Sveriges landslag besegrade Schweiz med 5-1 i finalen och en hel nation hyllade hockeyhjältarna. Under segerfirandet efter slutsignalen rullades två nya SKODA Octavia ut på isen, en bilmodell som när den når de svenska bilhallarna kommer kunna köpas i ett exklusivt utförande.
- Vi jobbar just nu fram ett utrustningspaket som ska vara generöst och attraktivt för de kunder som vill sätta lite guldkant på sitt bilägande, säger Turemark. Paketet kommer presenteras vecka 24, i samband med lanseringen av Octavia Combi.

SKODA har varit huvudsponsor till hockey-VM i världsrekordlånga 21 år. SKODA Sverige sponsrar svenska ishockeyförbundet och därigenom Sverige hockeylandslag, Damkronorna, Juniorkronorna och Tre Kronor.
- En dag som denna är vi extra stolta sponsorer av våra hockeyhjältar och vi vill skicka våra varmaste hyllningar och gratulationer till hela laget och organisationen som gjorde denna historiska idrottshändelse möjlig, avslutar Turemark.

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043, mikael.sandberg@skoda.se

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade 943 000 och sålde sammanlagt 939 200 bilar under 2012. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

• tre kronor
  • vm