SKODA OCTAVIA SCOUT: Den robusta äventyraren uppdateras

Uppdateringen av SKODA OCTAVIA-familjen fortsätter – och nu är det äventyrliga OCTAVIA SCOUT som får ta del av ny smart och uppkopplad teknik, ny drivlina och omfattande designuppdateringar.

– 30 mm högre markfrigång, fyrhjulsdrift och skydd för underrede
–Förbättrade frigångsvinklar för tuff terrängkörning
–Ny drivlina: 2.0 TDI 150 hk med 7-växlad DSG
–Uppdaterad autobroms och nya förarassistanssystem

Skodas robusta äventyrare OCTAVIA SCOUT har sedan premiären för drygt tio år sedan imponerat med en tydlig offroad-design, innovativ fyrhjulsdrift och bra köregenskaper såväl på som bredvid vägen. Nu uppdateras den mångsidiga modellen som får ny design, nya säkerhets- och förarassistanssystem och nya uppkopplade tjänster.

Precis som sina OCTAVIA-syskon får SCOUT en uppdaterad design och en ny front med bredare grill och nya full LED-strålkastare med Adaptive front headlights. Förutom den robusta designen med silverlackerade underredsskydd fram och bak har OCTAVIA SCOUT också 30 millimeter högre markfrigång än vanliga OCTAVIA Combi. Dessutom är SCOUT standardutrustad med dåligt väg-paket med skydd för både underrede som för broms- och bränslerör. Dessutom har frigångsvinklarna förbättrats och är nu 16,6 grader fram och 14,5 bak.

Avancerad fyrhjulsdrift standard
I standardutrustningen ingår också fyrhjulsdrift med en elektrohydraulisk lamellkoppling som fördelar kraften mellan fram- och bakaxel och elektronisk diffspärr (EDL) både fram och bak. OCTAVIA SCOUT är också utrustad med ett speciellt körläge för terrängkörning som automatiskt kan hålla en konstant låg hastighet i branta nedförslutningar.

Med 610 liters lastutrymme (1 740 liter med fällt baksäte) är OCTAVIA SCOUT en av de rymligaste bilarna i klassen – och självklart är den fullspäckad med smarta ”Simply Clever”-lösningar som värme i ratten och säten med speciell Thermo-Flux-funktion som förbättrar komforten i såväl kallt som varmt klimat.

Nya OCTAVIA SCOUT kommer med tre motoralternativ:
- 1.8 TSI 180 hk, bränsleförbrukning 6,8 liter/100 km, toppfart 216 km/h och 0-100 km/h på 7,8 s.
- 2.0 TDI 150 hk, bränsleförbrukning 5,0 liter/100 km, toppfart 207 km/h och 0-100 km/h på 9,1 s.
- 2.0 TDI 184 hk, bränsleförbrukning 5,1 liter/100 km, toppfart 219 km/h och 0-100 km/h på 7,8 s.

En nyhet är att 2.0 TDI med 150 hästkrafter kan kombineras med 7-växlad DSG-växellåda. Samtliga motoralternativ är fyrhjulsdrivna.

Nya OCTAVIA SCOUT får också uppdaterade säkerhetssystem, bland annat får den standardmonterade autobromsen fotgängarigenkänning och Park Assist-systemet uppdateras för ännu bättre funktion. Dessutom tillkommer smarta system som Trailer Assist, döda vinkel-varnare och Rear Traffic Alert.
OCTAVIA SCOUT får också de nya smarta tjänsterna inom SKODA Connect med bland annat eCall som automatiskt larmar efter hjälp i händelse av en olycka och ger föraren möjlighet att styra bilens funktioner genom en ny mobilapp.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92, erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

• skoda sverige
  • skoda octavia