ŠKODA på bilsalongen i Genève 2018: En glimt rakt in i framtiden för hållbar mobilitet

Den tjeckiska biltillverkaren ŠKODA presenterar en rad nyheter och uppdateringar under 2018 års bilsalong i Genève. Med det nya hybridkonceptet VISION X – en bil som kombinerar el och gasdrift – i ramljuset tillsammans med nya uppdaterade ŠKODA FABIA visar företaget såväl en tydlig väg in i framtiden som utvecklingen av det nuvarande modellprogrammet. Dessutom debuterar ŠKODA KODIAQ Laurin & Klement som är den mest exklusiva versionen någonsin av den nya succésuven samtidigt som OCTAVIA RS lanseras med avancerat Challenge Plus-paket.

› ŠKODA VISION X ger en glimt in i framtiden för ŠKODAs modellutbud
› Premiär för nya uppdaterade ŠKODA FABIA
› ŠKODA KODIAQ Laurin & Klement: premiär för den lyxigaste och mest exklusiva suven någonsin från ŠKODA
› Digital instrumentering tillgängligt för OCTAVIA, SUPERB och KODIAQ

ŠKODA är redo för framtiden – och på den internationella bilsalongen i Genève visar man det i företagets “Innovation Tunnel”. Genom interaktiva skärmar beskrivs teknikutvecklingen och såväl de smarta funktionerna som de innovativa lösningarna från dotterföretaget DigiLab. “Innovation Tunnel” står i centrum i mässmontern och här demonstreras också de klassledande teknikerna och mobilitetstjänsterna inom ŠKODA Connect samt självklart allt kring den nya konceptbilen ŠKODA VISION X som kombinerar eldrift med biogas.

ŠKODA VISION X: En stilfull studie med fokus på hållbarhet och flexibilitet
Förutom att nya VISION X bär linjer från nästa generations designspråk hos ŠKODA ger konceptbilen också ett tydligt besked om framtida tekniker hos det tjeckiska företaget. VISION X är en mildhybrid med 48-voltssystem och genom att kombinera en biogas-motor med eldrift har ŠKODA skapat en klimatsmart, hållbar och flexibel crossover med minsta möjliga klimatpåverkan. Självklart lika rymlig och användarvänlig som en ŠKODA ska vara – och naturligtvis också fyrhjulsdriven.

ŠKODA FABIA: storsäljare i småbilssegmentet med rejäla uppdateringar
Med omfattande uppdateringar gör ŠKODA FABIA premiär i Genève. Med ny design såväl i fronten som baktill har nya FABIA en design som är lika elegant som dynamisk och modern. För första gången erbjuds också LED-strålkastare och LED-bakljus. Interiört har FABIA fått nytt instrumentkluster och nya säten för högre komfort. Självklart har också de aktiva säkerhetssystemen både blivit fler och smartare – vilket också gäller för de ŠKODA-unika Simply Clever-finesserna.

ŠKODA KODIAQ Laurin & Klement: den mest exklusiva versionen av succésuven
Med ett namn från grundarna av företaget ŠKODA, kromade detaljer, hög utrustningsnivå och en lika smart förpackning är nya KODIAQ L&K till den mest exklusiva suven någonsin från ŠKODA. Små men tydliga designförändringar, men lika sinnrik och väl förpackad med upp till sju sittplatser och extra generös standardutrustning. Bland annat 19-tumsfälgar, digital instrumentering och läderklädsel.

Digital instrumentering och Challenge Plus-paket till OCTAVIA RS
Under bilsalongen lanseras också den digitala instrumenteringen som nyligen haft premiär i ŠKODA KAROQ till nästan hela modellprogrammet, OCTAVIA, SUPERB och KAROQ. Med den ersätts de analoga mätarna i instrumentklustret med en digital display som kan anpassas individuellt efter förarens tycke och smak.
Debuterar gör också Challenge Plus-paketet till snabba OCTAVIA RS som ger både exklusivt utseende och utrustning för såväl interiören som exteriören.

ŠKODA håller presskonferens på bilmässan i hall 2 på tisdag 6 mars, klockan 08:20 – 08:35

ŠKODAs internationella pressajt finns högupplösta bilder på alla nyheter som presenteras i Genève: