Skoda prisade i tävlingen - Årets reklambild

Skodas reklamkampanj ”Skoda Octavia inside out” blev igår prisade för årets bästa reklambild. Priset ”Årets bästa reklambild” delades ut av tidningen Resumé i samarbete med Scanpix på Berns Salonger i Stockholm.

Hur visar man en bil från sin bästa sida när den har två? Svaret på den frågan är att man bygger om en Skoda Octavia och visar den ut och in vilket var hela tanken bakom kampanjen - Skoda Octavia inside out. Skoda erbjuder välutrustade bilar redan från start och det var just det Skoda ville understryka i sin kampanj, bilen är lika fin på insidan som på utsidan.

Lennart Claesson AD på DDB Stockholm förklarar strategin bakom upplägget. - Skodas bilar är välutrustade i dess grundutförande och det ville vi visa för Skodas kunder och då var lösningen enkel, vi vänder en bil ut och in. Det bästa av två världar. Skoda gillade idén och vi tog hjälp av ett antal custombyggare för att genomföra projektet.

- Skoda är en utmanare på marknaden och vi ville sticka ut och göra en annorlunda kampanj. Vi gillade upplägget och tanken så det var inget att tveka över säker marknadschef Åse Lindberg Skoda Sverige.

Fotograf Gösta Reiland som har ett långt samarbete med DDB och som tog den vinnande bilden var mycket glad över priset och kommenterade vinsten. - Den är bra för det blir något av en chock för tittaren. Eftersom fokus enbart ligger på bilen blir den som en sorts skulptur. Och det var också lite tanken, att behandla bilen som ett vackert objekt.

Årets reklambild är en tävling som Resumé anordnar i samarbete med Scanpix. Vinnaren är den som bäst har använt bilden som bärande idé. De som är med och tävlar är de bidrag som under hösten har hamnat topp tre i Månadens kampanj print och utomhus. I konkurrensen med de andra bidragen stod sig Skodas bild starkt och blev ensam segrare på prispallen.

Motivering Årets reklambild - ”Vinnaren av Årets reklambild utgår från den inre skönheten. Utifrån övertygelsen om att insidan är lika vacker som utsidan ställer sig denna kampanj utanför ramarna kring hur bilreklam ska se ut. En fläckfri bild med sällan skådad detaljrikedom gör att något så metalliskt som en bil framstår som rena konstverket.