Skoda slår försäljningsrekord första halvåret

Skoda fortsätter att nå framgångar på den globala bilmarknaden. Under första halvan av 2011 slogs ett nytt rekord då försäljningen steg med 20,1 procent till 454 700 bilar. I Sverige var ökningen 24,2 procent då det registrerades 7 298 Skoda-modeller. Det ökar andelen till 4,64 procent.

- Det finns en stark framtidstro kring Skoda nu och det bevisas återigen med stark försäljning inte minst i Sverige. Vi gläds åt att vi säljer fler bilar och samtidigt tar andelar på en ökande totalmarknad, säger Skoda Sveriges märkeschef Evalena Falck.

I juni gjorde Skoda sin starkaste månad i företagets historia. 81 300 sålda bilar blev utropstecknet för ett nytt halvårsrekord med 454 700 totalt. Ökningen pekar på en trend helt i linje med det uttalade målet att sälja 1,5 miljoner bilar 2018.
- Skoda har hittills visat en stark utveckling inom alla områden och i alla regioner, säger Jürgen Stackman, ansvarig för marknad och försäljning på Skoda Auto. Under de första sex månaderna har vi lyckats genomföra den tillväxtstrategi som inleddes förra året. Vi växer i snabb takt och har skapat en enastående bas för ytterligare ökningar. Under de kommande åren lanserar vi ett antal nya modeller och utökar modellprogrammet avsevärt.

I Sverige registrerades i juni 1 346 Skoda-modeller vilket är en ökning med närmare 14 procent mot juni förra året. Mellan januari-juni 2011 har 7 298 Skoda-modeller nyregistrerats i Sverige, en ökning m
ed drygt 24 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har marknadsandelen för perioden utvecklats från 4,25 till 4,64 procent.

Sverige:
Registrerade antal bilar per modell juni-januari 2011 (+/- 2010):
Fabia      2494       (+41,2%)
Octavia   2278       (+9,6%)
Superb    1545       (+36%)
Yeti          839       (+10%)
Roomster   142       (+10,9%)

Globalt:
Rekordleveranserna i juni per modell: (+/- 2010):
Octavia   34 500   +20%
Fabia      24 800    +17,1%
Superb   10 900    +13,9%
Yeti         6 300   +23,5%
Roomster  3 300    +4,9%

För ytterligare information kontakta Mikael Sandberg pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-26 26 043, mikael.sandberg@skoda.se

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 762 600 bilar under 2010. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

• skoda