Skoda Sverige satsar vidare på svensk ishockey

Skoda Auto har varit huvudsponsor till ishockey-VM under rekordlånga 19 år. I hockeynationen Sverige är kopplingen minst lika stark och årets säsong blir inget undantag. Skoda Sverige fortsätter samarbetet med Svenska Ishockeyförbundet som den här säsongen kör Skoda Superb Combi.

Inför 2010 års spännande OS- och VM-säsong tecknade Skoda Sverige ett avtal med Svenska Ishockeyförbundet över två år med option till förlängning. Nu inleds fortsättningen av det framgångsrika samarbetet med att sex nya Skoda Superb Combi lämnats ut som officiella bilar till hockeyförbundet.

– Svensk ishockey håller världsklass och för oss är det självklart att haka in i den globala sponsringsstrategin som finns för Skoda globalt. Ishockeyn ger oss en bra plattform att kommunicera med och möta våra kunder, säger Henrik Svensson, pressansvarig på Skoda Sverige.

Samarbetet med Svenska Ishockeyförbundet är centralt och innefattar satsningar på främst landslaget Tre Kronor. Utöver den spjutspetsen har Skoda Sverige också breddat sitt engagemang på elithockey med att gå in och stöttat fler klubbar i Elitserien och HockeyAllsvenskan.
– Vi tar nu ett större grepp om svensk ishockey. Undersökningar visar att hockey är den populäraste publiksporten i Sverige och för oss är det affärsmässigt att fortsätta vara en del av den folkfesten, fortsätter Henrik Svensson.
– Vi är naturligtvis glada och stolta över detta samarbete med Skoda, ett företag som är så starkt förknippat med ishockeyn sedan lång tid tillbaka. Samarbetet är fruktbart för båda parter och det bevisas inte minst genom att vi redan nu gjort upp om fortsatt samverkan. Det här passar oss mycket bra, säger Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare Jörgen Lindgren.

I dag är Skoda Sverige involverade i ett antal svenska ishockeyklubbar och tillsammans med lokal återförsäljare samarbetar Skoda med Djurgårdens IF, Skellefteå AIK, Södertälje SK, Brynäs IF, Timrå IK, Linköping HC,i Elitserien och  IF Malmö Redhawks, Växjö Lakers HC, Leksands IF och IK Oskarshamn i HockeyAllsvenskan.

Henrik Svensson, press- och sponsringsansvarig Skoda Sverige, tel: 08 – 553 865 17, mobiltel: 070 – 618 65 17. E-post: henrik.svensson@skoda.se. www.skoda.se
Jörgen Lindgren, Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare, tel: 08 – 449 04 34, mobiltel: 070 – 445 04 34. E-post: jorgen.lindgren@swehockey.se. www.swehockey.se

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 684 226 bilar under 2009. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda worldwide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

• svenska ishockeyförbundet
  • tre kronor