Sverigepremiär för Skoda Roomster på Stockholms Bilsalong

Skoda Roomster var en av de största begivenheterna på årets bilsalong i Genève i början av mars. Nu får de svenska bilköparna ett första tillfälle att studera Roomster på Stockholms Bilsalong 31 mars - 9 april. Skoda Roomster är en liten "flerfunktionsbil" (MPV) som väckte stor uppståndelse som designstudie på IAA i Frankfurt 2003. Efter anpassning till serietillverkning gör Roomster officiell premiär. De viktigaste skillnaderna mellan Roomster i serie- och konceptversion gäller främst vindruta och främre takstolpar, skjutdörr samt bakruta och bakljus. Men skillnaderna är ändå ovanligt små jämfört med hur det brukar se ut när en konceptbil realiseras till serieproduktion. 4,2 meter långa Roomster blir Skodas fjärde modellserie. Det är ovanlig bil, både till utseendet och konstruktionen. Tack vare långt axelavstånd (37 mm längre än storebror Octavia) och funktionellt formgiven kaross har den aktningsvärda innerutrymmen. Dessa är dessutom ovanligt väl tillvaratagna och kan tack vare den smarta VarioFlex-inredningen utnyttjas på en mängd olika sätt. Baksätet består av tre separata säten som kan skjutas fram och åter, fällas ihop och även lyftas ut helt och hållet. Behövs bara två sittplatser bak kan mittsätet lyftas ut och sedan kan de andra två sätena flyttas in mot mitten för ännu bättre svängrum i axelhöjd. Beroende på hur baksätena utnyttjas kan bagagevolymen varieras från 450 ända upp till 1 780 liter (utan baksäten ombord) – ett av de största lastutrymmena bland kompakta MPV. Förutom att utrymmet är flexibelt finns också flera olika tillbehör med olika typer av fästanordningar. Bland annat kan Roomsters bagageutrymme enkelt förvandlas till ett ”cykelställ”. Utrustningen är mycket omfattande på de båda versioner som kommer till Sverige, Style och Comfort. Säkerhetsmässigt finns bälte och nackskydd till alla (de främre nackskydden är konstruerade med tanke på att ge whiplashskydd och är testade med gott resultat), front- och sidokrockkuddar fram plus ”sidokrockgardiner” för extra huvudskydd både fram och bak och här finns aktivt antisladdsystem (ESP) och låsningsfria bromsar (ABS), antispinnsystem (ASR), elektronisk bromskraftreglering och en hel del andra finesser. Som tillval finns en avancerad typ av kurvljus, både dimljus med integrerat kurvljus och adaptiva strålkastare som svänger med hjulen och alltså lyser upp vägen in i svängarna. Till Sverige kommer Roomster med två bensin- och två dieselmotorer, som alla driver via en femväxlad manuell låda. Senare under 2006 kommer den större bensinmotorn också i kombination med en ny sexväxlad automatlåda. Bensinmotorerna är på 1,4 och 1,6 l och ger 63 kW/85 hk respektive 77 kW/105 hk. Båda är snåla med både förbrukning och utsläpp, men ger ändå fartresurser som räcker med råge; 0-100 km/h på 13,0 respektive 10,9 sekunder och toppfart 171 respektive 184 km/h. De turboladdade dieselmotorerna är ännu snålare. Den mindre motorn är på 1,4 liter och ger 59 kW/80 hk, förbrukningen vid blandad körning är bara 5,1 l/100 km men toppfarten är ändå 165 km/h och accelerationen från 0-100 km/h går på 14,7 sekunder. Turbodieseln på 1,9 liter har en maxeffekt 77 kW/105 hk och ett maximalt vridmoment på hela 240 Nm redan vid 1 800 varv per minut. Partikelfilter är standard. Förbrukningen vid blandad körning är blygsamma 5,4 l/100 km, men den skickar iväg Roomster från 0 till 100 km/h på bara 11,5 sekunder och ger en toppfart på 182 km/h. I sommar startar produktionen i Kvasiny i Tjeckien. I oktober/november introduceras Roomster på den svenska marknaden med ett pris från ca 138.900 kr. Bilder: http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/Roomsteravtäcks.jpg Sverigedebut: Skoda Roomster avtäcks på Stockholms Bilsalong. http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/RainerRoomster.jpg Skoda Sverige-chefen Rainer Jonsson visar utrymmena i Skoda Roomster PRESSKONFERENS I SKODAMONTERN: Skoda Roomster avtäcks torsdag 30 mars 14.30. Pressmapp finns i Skoda-montern. Sverigedebut för Skoda Yeti II Ännu en Sverigepremiär i Skodamontern på Stockholms Bilsalong: den andra generationen av designstuden Skoda Yeti II som väntas komma som serietillverkad mini-SUV om ett par år. Yeti visades i Genève våren 2005. På IAA i Frankfurt i fjol höst presenterades den öppna version som nu visas i Stockholm. Ett variabelt taksystem, en kombination av hard- och softtop, ger många variationsmöjligheter – att åka helt, halvt eller delvis öppet. Med nedfällt baksäte och bortagen softtop förvandlas Yeti till en pickup med flexibelt flak. Taksystemet har utvecklats i samarbete med karossbyggaren Karmann. ----- Designpris till Octavia Combi: Praktiska bilar kan också vara formsköna. Det bevisar Skoda med Octavia Combi som fått ett av de mest begärliga designpriserna världen över - "Red Dot Design Award 2006". Sedan 50 år tillbaka utdelas årligen denna utmärkelse för högsta designkvalitet av Design Zentrum Nordrhen Westfalen i Essen. Pappa till utmärkelsen är professor Peter Zec, det internationella designförbundet Icsids president. Han förklarar: - Enbart kreativitet räcker inte för att en produkt ska lyckas, produkten måste också med sin design utstråla högsta produktkvalitet. En expertjury utsåg årets vinnare bland 5.000 inlämnade bidrag i tre klasser, Red Dot Award: Product Design, Red Dot Award Communication Design och Red Dot Award: Design Concept. Produktpriset gick till Skoda för den nya generationen Octavia Combi. Priset delas ut den 26 juni i Essens Aalto-Theater då man också öppnar specialutställningen „Design on Stage – Winners Red Dot Award: Product Design 2006“, som pågår fram till den 23 juli. Mer information finns på websiten www.red-dot.de ---- Business-Diamond till Skoda Superb: Skoda Superb har fått Busche-förlagets prestigefyllda utmärkelse Business-Diamond 2006 i klassen bilar. Övriga kategorier var hotell, flyg och båtar, där priserna gick till Arabella Sheraton Grand Hotel i München, flyglinjen Air Dolomiti respektive Östersjöfärjan Color Fantasy. Skoda Superb slog sina närmaste konkurrenter BMW 5-serie och Mercedes E-klasse främst genom höga jurypoäng för komfort och de speciellt goda utrymmena för åkande i baksätet. . Škoda Sverige Rainer Jonsson, tel 08-553 866 28, 070-69 65 377 rainer.jonsson@skoda-auto.se http://www.skoda.se

• Motor