Miljöchef från Volvo styr ny verksamhet

Det har gått drygt tre månader sedan Sammy Tanhua klev i den nya kostymen. Fast det är inte finkläderna eller styrelserummet han tänker på i första hand när uppdraget kommer på tal. Den nya VD:n ser Skövde Värmeverk som en betydelsefull pusselbit i ett mycket större sammanhang.

– Skövde är en del av samhället och vi har en roll i det perspektivet. Det är viktigt att se den globala nyttan med vårt arbete, och jag vill att både ägare och kunder ska känna en stolthet när de duschar i varmvatten från vårt fjärrvärmenät, eftersom detta vatten är uppvärmt på ett klimatsmart sätt, säger Sammy Tanhua.

En lagspelare
Han kommer från Volvosfären, där han satt i företagsledningen och hade koncernansvar för miljöfrågor. Han kommer också från Skövde, eller Stöpen om man vill vara mer exakt. Han berättar att han är en lagspelare och bjuder in sin personal att tycka till om verksamheten. Och han känner en stolthet över sin hemkommun.

– Skövde Värmeverk är ett kommunalt bolag och jag har vänner som sagt ”hur vågar du?”. Jag har insett att det finns utmaningar, men jag ser det som positivt. För mig är det viktigt att vi är ett aktiebolag, för det ger ändå affärsmässiga förutsättningar och jag tror att det är nyttigt att jag kommer in från affärslivet, säger han och fortsätter:

– För mig finns det inga motsättningar mot att vi är ett kommunalt bolag. För att en stad ska fungera måste det finnas politiker, och det är uppenbart att vi tillsammans vill skapa en attraktiv stad.

Vill skapa stolthet
Sammy Tanhua satt i styrelsen för Skövde Värmeverk när han rekryterades till VD-rollen. Med andra ord hade han bra insikt i bolaget redan från första dagen. I Skövde har vi stora möjligheter att lyfta fram hållbarhet för att göra kommunen ännu mer attraktiv. Jag vill lyfta in Skövde på den klimatsmarta kartan och skapa en stolthet för Skövdeborna. Den stoltheten ska bygga på ett för miljön hållbart, tryggt och kostnadseffektivt agerande. Där är Skövde redan en bit på väg.

– Vi har ett utbyggt fjärrvärmenät som ger oss enorma konkurrensfördelar att producera energi på ett miljömässigt kostnadseffektivt och ansvarsfullt sätt. Jag tror på Skövde och inom Skövde Värmeverk står vi redan rustade för 2025. Vi kan svara upp för ökningen av invånare och verksamheter enligt kommunens vision, säger Sammy.

Hemtrakterna lockade
När han rekryterades till Skövde Värmeverk satt han på Volvos huvudkontor i Göteborg. Det fanns erbjudanden om att flytta utomlands, men det lockade inte lika mycket som hemtrakterna.

– Jag har rest runt jorden i tio år och varit bortrest väldigt mycket. Det kan tänkas exotiskt med Shanghai, Bryssel eller USA, men vi trivs bra i Sverige och har alltid längtat tillbaka till Skövde. Det är för hög kvalitet att leva här för att fundera på andra alternativ, och jag känner också en tacksamhet över att ha växt upp i Skövde och vill bjuda tillbaka med mina erfarenheter och kontakter, säger Sammy.

Med sin Volvobakgrund ligger det förstås nära till hands att titta på Volvobolagen i Skövde, som är stora kunder till Skövde Värmeverk.

– Vi servar över huvud taget Skövdes industrier med hållbar värme, och vi har täta kontakter med exempelvis just Volvobolagen. De prioriterar miljöfrågor och ställer krav på oss, och lyckas vi där kan vi bidra till att Volvo och andra näringsverksamheter vinner konkurrensfördelar och då kan vi samtidigt bidra till att arbetsmarknaden i Skövde är bättre än vad den annars kanske skulle vara. Vi är en viktig pusselbit i Skövde tillväxt, säger han.

Nu är Sammy Tanhua med och lägger det pusslet.

Skövde Värmeverk ägs av Skövde Stadhus AB. Bolagets uppdrag är att producera miljövänlig el och fjärrvärme i Skövde kommun. Bolaget bildades 1 juli 2003 efter beslut i kommunfullmäktige och leds av en styrelse bestående av fem förtroendevalda, två representanter för näringslivet samt en personalrepresentant.