Johan Elgh, Fastighetschef Volvo Group Real Estate, Lennart Richardsson, tf Platschef Volvo GTO, Sammy Tanhua, VD Skövde Värmeverk AB och Philip Segell, ordf Skövde Värmeverk AB.

​Samverkan leder till kraftigt minskat koldioxidutsläpp

Samverkan mellan Skövde Värmeverk och Volvo Group Trucks Operations leder till kraftigt minskat koldioxidutsläpp. Såväl Skövde kommuns som AB Volvos miljöinriktade satsningar är viktiga för närområdet kring Skövde. Genom ett nytt avtal mellan Volvo Group Trucks Operations i Skövde och Skövde Värmeverk säkras en helt koldioxidneutral uppvärmning.

Samarbetet mellan Volvo Group Trucks Operations och Skövde Värmeverk har pågått sedan man överlät driften av värmepannorna på området till Skövde Värmeverk 2009. År 2013 byggdes värmepannorna om och konverterades till drift av bioolja. Steget möjliggjordes genom ombyggnation av de två största av de fyra värmepannorna till att klara en mer miljövänlig uppvärmning. Detta innebar att endast några procent i den totala bränslemixen för Skövde Värmeverk kommer ifrån fossil olja.

I samband med detta slöts även ett långsiktigt samarbetsavtal som möjliggjorde en satsning på block 4, det nya bioeldade kraftvärmeverket i Skövde. Nu ser parterna resultatet av satsningen, att Volvo Group Trucks Operations genom avtalet har säkrat en långsiktig och säker försörjning av värme som går helt i linje med AB Volvos miljömål om en koldioxidneutral produktion.

Lennart Richardsson, tf Platschef Volvo GTO, förklarar:

“Det känns riktigt bra nu! Vi har under flera år haft en bra dialog och ett gott samarbete med Skövde Värmeverk. Genom avtalet finns det bara vinnare, inte bara Volvo GTO och Skövde Värmeverk, utan även kommuninvånarna i Skövde. Allra viktigast är vår miljö och den satsning som vi gjort för ett hållbart samhälle med förnyelsebar och koldioxidneutral produktion. Med avtalet bidrar vi till AB Volvos miljömål. Jag är riktigt stolt”, säger tf Platschef Lennart Richardsson.

Bland Skövde värmeverks kunder är Volvo Group Trucks Operations den största industrin och de båda bolagen hittar synergier i verksamheterna. Pannorna som står inne på Volvos område ingår också i hela Skövdes fjärrvärmenät, vilket därmed minskar beroendet av fossila bränslen totalt i kommunen.

"Samarbetet med Volvo Group Trucks Operations i vår omställning till en förnyelsebar och fossilfri energiproduktion samt övertagandet av driften och anläggningarna på Volvo har varit väldigt lyckosamt. Det gör oss stolta att få detta förtroende från ett så stort bolag som Volvo. Det är också ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt. Investeringarna som Skövde Värmeverk har gjort för att uppnå en hållbar energiproduktion hade aldrig kunnat bli möjlig utan en gemensamt framtagen långsiktig strategi i samverkan med Volvo. Nu gäller det att vi fortsätter att leverera och utveckla detta samarbete så att Volvo kan fokusera på sin kärnverksamhet", säger Sammy Tanhua, VD på Skövde Värmeverk.