Charlotte Bengtsson blir ny vd för Skogforsk

Charlotte Bengtsson har utsetts till ny vd för Skogforsk. Charlotte Bengtsson kommer närmast från en tjänst som enhetschef på SP Trä och har en bred erfarenhet av ledarskap och forskning inom skogsnärings- och samhällsbyggnadsfrågor.

– Jag är mycket stolt och glad över att ha fått förtroendet att leda Skogforsk. Skogsnäringen och Skogforsk spelar en viktig roll i omställningen till ett biobaserat samhälle. Och jag ser verkligen fram mot att leda organisationen i en riktning som tar tillvara alla de nya möjligheter som vi vet väntar framöver, säger Charlotte Bengtsson.

Charlotte Bengtsson tillträder i en tid när svenskt skogsbruk står inför stora utmaningar, men också stora möjligheter. Produktivitetsutvecklingen har stannat av, de förväntade klimatförändringarna ställer nya krav och skogsbruket ska klara av att tillgodose allt fler samhällsvärden. Skogforsk har en viktig funktion i att bidra med ny kunskap, tjänster och produkter som gör det möjligt för svenskt skogsbruk att möta dessa nya förutsättningar.

– Vi har haft många och kompetenta sökande till den här vd-tjänsten och jag är därför extra glad att vi har kunnat knyta till oss just Charlotte Bengtsson, som var den bästa kandidaten. Jag är helt övertygad om att hon kommer att fortsätta utveckla Skogforsk på ett visionärt och innovativt sätt till nytta för svenskt skogsbruk, säger Skogforsks ordförande Herman Sundqvist.

Skogsnäringen är en sektor där samarbete över gränserna är nödvändigt för förnyelse och innovation. Charlotte Bengtsson har under hela sin yrkesverksamma tid arbetat med breda, tvärdisciplinära frågeställningar inom skogsnäring och samhällsbyggnad.

– Det tvärdisciplinära arbetssättet, mitt kontaktnät, min kompetens och mina erfarenheter från branschen är något jag kommer att ta med mig till Skogforsk säger Charlotte Bengtsson.

Charlotte Bengtsson tillträder tjänsten som ny vd den 1 januari 2015.

Charlotte Bengtsson, tillträdande vd för Skogforsk
E-post: charlotte.bengtsson@sp.se, tel: 070-510 66 03.

Herman Sundqvist, ordförande, Skogforsk.
E-post: herman.sundqvist@sveaskog.se, tel: 070-377 67 32.

Erik Viklund, kommunikationschef, Skogforsk.
E-post: erik.viklund@skogforsk.se, tel: 070-234 60 76

• Naturvetenskap

• skogsforskning
  • skogsbruk
  • vd

Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, finansierat av staten och skogsnäringen. Vi tillför svenskt skogsbruk kunskaper, tjänster och produkter för ett lönsamt, hållbart bruk av skogen.

Herman Sundqvist

Ordförande, Skogforsk +46 70 377 67 32