Gallra i mobilen med Gallringsplan

Med det nya programmet Gallringsplan går det lika bra att räkna på gallringen i skogen som hemma vid datorn. Gallringsplan är en vidareutveckling av programmet Ingvar

– Den mobila tekniken har gått snabbt framåt, och vi behövde utveckla det gamla programmet Ingvar för att underlätta även för privata skogsägare, säger Staffan Jacobsson, produktionsforskare på Skogforsk.

Hela programmet har därför förts över till ett webbformat som fungerar lika bra i mobil och surfplatta som på dator. Verktyget utgör en av ett 50-tal smarta beräkningsverktyg i Skogskunskap.se. Det har samtidigt fått ett nytt namn– Gallringsplan.

–  Namnet säger vad det handlar om. Här kan skogsägaren lägga in uppgifter om sitt bestånd, sedan hjälper programmet till att räkna ut hur det utvecklas, när det är dags att gallra samt möjliga virkesuttag vid slutavverkning. Kort sagt, en plan för gallringar under hela beståndets omloppstid, säger Staffan Jacobsson.

Gallringsplan använder, precis som INGVAR, en beståndssimulator där beräkningar och framskrivningar av beståndet görs. Programmet bygger på aktuella och nyutvecklade funktioner för trädens tillväxt och deras självgallring. Beräkningarna görs i bakgrunden och användaren behöver bara föra in värden för det egna beståndet. Programmets autopilot kan föreslå hur och när gallringar ska utföras, men användaren kan också styra med egna önskemål.

Ursprungsprogrammet, Ingvar (Interaktiv GallringsVariator) lanserades 2007 och har fått en bred spridning i det professionella skogsbruket där det används i företagens egna planeringssystem. Programmet finns gratis nedladdningsbart. Nackdelen är att det kräver en Windowsmiljö och därför inte kan användas på alla mobila enheter.

Nya Gallringsplan har utvecklats med ekonomiskt bidrag från Södra Skogsägarnas stiftelse för forskning, utveckling och utbildning

Om Skogskunskap.se
Skogskunskap.se är ett kunskapssystem om skötsel av skog producerat av Skogforsk i samarbete med LRF Skogsägarna och Skogsstyrelsen. I Skogskunskap.se finns fakta, praktiska råd, beräkningsverktyg och instruktionsfilmer för hela kedjan av skogliga åtgärder från föryngring till slutavverkning och från naturhänsyn till byggande av skogsbilvägar.