Gunnar Svenson ny ordförande i VSG

Gunnar Svenson, forskare på Skogforsk, har utsetts till ny ordförande i VSG, Samverkansgruppen för transportteknik. Han efterträder Magnus Larsson, Skogforsk. VSG utvecklar teknik och metoder för vidaretransport av rundvirke och flis.

– Vi arbetar för att effektivisera transportarbetet med avseende på teknik och miljö, säger Gunnar Svenson.

Ett av projekten som gruppen jobbar med just nu är att förbättra mätnoggrannheten på de kranvågar som används vid lastning av virke på timmerbilar.
– Vi måste ha vågar som mäter korrekt. I dag är mätningen så dålig att det blir svårt att nå fulla lass utan att riskera överlast. Vi håller på att titta på detta och tror att kröning kan vara en lösning. Det innebär att en oberoende person fastställer att vågens mätnoggrannhet ligger inom vissa bestämda gränser, säger Gunnar Svenson.

Andra pågående projekt i VSG är att minska taravikten på lastbilar, förbättra lastbilsförarnas ergonomi och minska bränsleförbrukningen, som i dag uppgår till 35 procent av åkarens totalkostnader.
– Vi har dessutom ett projekt där vi precis tagit fram en instruktion om hur man ska hantera virket vid vägarna på ett säkert sätt, säger Gunnar Svenson.

Fakta VSG

* VSG:s primära funktion är att vara ett forum för samverkan och att företräda skogens transportköpare och transportörer i frågor som rör vidaretransport av rundvirke och flis.
* Gruppen utgör ett kraftfullt nätverk för branschgemensamma frågor och bidrar till att skogsbranschen kan ge tydliga signaler till tillverkare, forskare, myndigheter, m.fl.
* I gruppen ingår bland annat representanter från skogsbruket, åkerinäringen och Skogforsk.
* Den övergripande inriktningen är att verka för en ändamålsenlig och effektiv teknisk utveckling av virkesfordon på kort och lång sikt. Dessutom behandlas relevanta vägfrågor.

Läs mer om VSG på www.skogforsk.se/vsg

Gunnar Svenson, Skogforsk. Tel: 018-18 85 69, 070-598 85 69
Anna Franck, pressansvarig, Skogforsk. Tel: 018-18 85 88, 076-128 85 88

• Skogsbruk