Ny webb hjälper skogsbruket skriva avtal

Nu blir det enkelt att skriva genomarbetade avtal. Skogsbruket har tagit fram en standard för entreprenadavtal, som omfattar allt ifrån generella allmänna avtalsvillkor till mallar för att beskriva den aktuella entreprenaden. Du hittar standarden på den nya webben apse.se.

Apse.se (APSE står för AvtalsPaket för SkogsEntreprenad) är uppbyggd på enklast möjliga sätt. Du väljer avtalsmallar efter den entreprenad du är intresserad av. I dag finns mallar för markberedning, föryngring, röjning och drivning. Sedan hämtar du bara hem ditt avtalspaket, som innehåller alla nödvändiga dokument.

Ett avtal som skrivs med hjälp av APSE består av två delar. Den ena är de fyra avtalsmallarna; uppdraget, checklistan, ersättningen och kontraktet. Den andra är branschens nya generella avtalsvillkor, de så kallade allmänna bestämmelserna, som lanserades i Lycksele i slutet på förra veckan. De reglerar ansvarsfrågor, garantier, tvisteförfrågor, etc. De allmänna bestämmelserna är till sin karaktär fast medan avtalsmallarna kan anpassas efter respektive företags behov.

På webbplatsen finns också tips på bra länkar och allmän information om hur man kan tänka när man ska skriva ett avtal eller lämna ett anbud.

APSE har tagits fram under två års tid av både entreprenörer och uppdragsgivare. Skogforsk har koordinerat projektet.

Läs mer om APSE på www.apse.se

Anna Furness-Lindén, Skogforsk. Tel: 018-18 85 35, 070-490 52 18
Anna Franck, pressansvarig Skogforsk. Tel: 018-18 85 88, 076-128 85 88

* Du hittar alltid våra pressmeddelanden på www.skogforsk.se/press