Nya regler förenklar att lägga skogsbränsle vid väg

Nu blir det enklare att lägga skogsbränsle vid allmänna vägar. Nya regler innebär att skogsbränsle i huvudsak ska läggas upp på samma sätt som virke. Men skogsbränslet får ligga längre och det går att söka generella tillstånd för upplag längs det allmänna vägnätet.

De förenklade reglerna är resultatet av ett samarbete mellan svenskt skogsbruk och Trafikverket och finns samlade i en ny instruktion.

- Vältor med virke och skogsbränsle kan utgöra en trafiksäkerhetsrisk. De nya reglerna bidrar till en säkrare och mer rationell hantering av skogsbränsle vid väg. Det är därför mycket viktigt att alla aktörer följer dessa, säger Gunnar Svenson, Skogforsk.

Varje år utförs mer än 200 000 avverkningar där virke och skogsbränsle läggs upp längs allmänna och enskilda vägar innan det transporteras vidare. Sedan tidigare har skogsbruket kunnat söka generella tillstånd för upplag av virke vid allmän väg, men inte för skogsbränslet. Nu ändras reglerna så att det ska vara möjligt att söka generella tillstånd även för skogsbränsle.

- För Trafikverkets del innebär det här mindre administration eftersom vi inte behöver utfärda och hantera lika många tillstånd, säger Staffan Gräns på Trafikverket. De nya reglerna finns samlade i en enkel instruktion som beskriver hur upplag ska placeras vid allmänna och enskilda vägar. Instruktionen riktar sig till alla som jobbar med virke och skogsbränsle. Skogsägare, virkesköpare, avverkningsplanerare, maskinförare och virkesbilschaufförer är några yrkesgrupper.

- Det kanske viktigaste rådet till alla som ska lägga upp skogsbränslen vid allmänna vägar är att jämndra vältan mot vägen och att hålla rätt avstånd till vägkant, säger Gunnar Svenson på Skogforsk.

Läs mer i : ”Upplag av virke och skogsbränsle vid allmän och enskild väg”. ”Upplag av virke och skogsbränsle vid allmän och enskild väg”.

I Sverige finns nästan 10 000 mil allmänna vägar.

Ansökan om generellt tillstånd skickas till Trafikverket.

De nya reglerna är resultatet av ett samarbete mellan Trafikverket, Skogforsk, skogsföretagen, åkerierna och SMF Skogsentreprenörerna.

• Naturvetenskap

• trafikregler
  • transport
  • virke
  • avlägg
  • avverkning
  • klenträd
  • grot
  • skogsbränsle

Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, finansierat av staten och skogsnäringen. Vi tillför svenskt skogsbruk kunskaper, tjänster och produkter för ett lönsamt, hållbart bruk av skogen.

Gunnar Svenson

Ordförande VSG, forskare Skogforsk Ordförande VSG, forskare Skogforsk 018-18 85 69