Omfattande tester av stora lastbilar

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 09:00 CEST

Hur stora fordon klarar skogsbilvägarna? Och hur kan lastbilstransporter samverka bättre med järnvägstransporterna? Nu förbereds omfattande tester och demonstrationer av längre och tyngre fordon för virkes- och flistransporter i hela landet.

- Vi vill nå största möjliga transportnytta med så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Claes Löfroth vid Skogforsk som är projektledare för ETTdemo – ett projekt som ska genomföra landsomfattande tester av stora lastbilar på upp till 90 tons bruttovikt.

Totalt deltar ca 40 olika tillverkare och organisationer i testerna. Förutom skogsbruket och skogsindustrin är Trafikverket, Transportstyrelsen, Scania, Volvo och Sveriges Åkeriföretag med. Först ut med att testa 90 tons- och 74-tonsfordon är skogsföretagen SCA, Stora Enso, Södra, Holmen och Sveaskog.

Tre stora lastbilar rullar redan på vägarna och under hösten startar de praktiska testerna på flera ställen i landet.

Projektet presenteras i Almedalen idag kl 16:00. Seminariet "Mer lastbil. Mindre utsläpp" genomförs på Högskolan Gotland, sal B25.

Claes Löfroth, tel: 018-18 85 07, claes.lofroth@skogforsk.se
Erik Viklund, tel: 018-18 85 40, erik.viklund@skogforsk.se