Pressinbjudan - Mer last och mindre utsläpp med nytt virkesfordon i Näsåker

Skogssektorn står inför en stor utmaning att minska koldioxidutsläppen utan att tappa konkurrenskraft. Nya virkesfordon är en del av lösningen. Den 17 december invigs ett nytt så kallat ST-fordon i Näsåker, Ångermanland.

Fordonet lastar 12 ton mer virke än ett traditionellt virkesfordon och drivs av RME som är helt förnybart bränsle för dieselmotorer

- Vi tror att mindre miljöpåverkan och högre lastförmåga är ett måste för att stärka branschens konkurrenskraft och för effektiv transporter i inlandet som har långa transportavstånd och där järnväg inte är något alternativ, säger André Själanders på Själandes åkeri.

Trots högre fordonsvikter räknar man i projektet med att trafiksäkerheten och vägslitaget inte kommer att påverkas negativt.

ST-fordonet väger 74 ton med full last. Men det är bara 24 meter långt, precis som ett traditionellt virkesfordon. Fordonet kommer att transportera virke från skogen till industrierna i Ångermanland, Västerbotten och Jämtland.

– Våra tidigare försök pekar på att den här typen av fordon kan sänka koldioxidutsläppen och transportkostnaderna med omkring 12 procent, säger Niklas Fogdestam som är projektledare på Skogforsk.

Skogforsk kommer kontinuerligt att följa upp och analysera lastvikter, körsträckor, miljöpåverkan och bränsleförbrukning utifrån data som samlas in i realtid från lastbilen.

- Det här är början på en riktigt spännande resa för vårt åkeri, säger André Själander på Själanders åkeri i Näsåker. Så kallade ST-fordon rullar redan på andra håll i Sverige, men det här är det första ST-fordonet som körs på RME som är ett helt förnybart bränsle.

Det nya fordonet är en del av projektet ETT-demo. Projektet är ett samarbete mellan bland annat Skogforsk, svenskt skogsbruk och fordonsindustrin.

- Vi ser vilka utmaningar svensk skogsindustri står inför och som fordonstillverkare gäller det att förstå hur dessa utmaningar påverkar kundkraven i framtiden. Därför är detta projekt av stort värde för oss på Scania, så vi bättre kan erbjuda bästa miljö- och kostnadseffektiva lösningar för våra kunder, säger Joakim Eriksson, som är teknikansvarig från Scania i projektet.

Tid och plats
17 december, kl 11:30, Själanders åkeri på Storgatan 41, Näsåker.

11:30 Lunch
12:00 Information om projektet
13:30 Invigning och demonstration av det nya ST-fordonet

Pressbilder och film
Kommer att finnas från kl 13:00 i Skogforsks pressrum på Mynewsdesk: mynewsdesk.com/se/pressroom/skogforsk.

Fakta om fordonet
Fordonet är en Scania med 730 hk och tandemdrift, anpassad för RME. Släpet är en 5-axlad dolly/trailer-kombination.

Fordonet är 24 meter långt, väger 19,5 ton utan last. Det kan lasta på 54,5 ton fördelat på 3 travar.

RME (Rapsmetylester) är ett 100 % förnybart bränsle för dieselmotorer som tillverkas av raps och rybs, metanol och kaliumhydroxid.

André Själander, Själanders åkeri. Tel: 070-564 62 22, e-post: andre.sjalander@telia.com
Niklas Fogdestam, Skogforsk. Tel: 018-18 85 28, e-post: niklas.fogdestam@skogforsk.se
Erik Viklund, kommunikationschef, Skogforsk. Tel:070-234 60 76, e-post: erik.viklund@skogforsk.se
Peter Kameus, Scania. Tel: 070-087 82 98, e-post: peter.kameus@scania.com

• Naturvetenskap

Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, finansierat av staten och skogsnäringen. Vi tillför svenskt skogsbruk kunskaper, tjänster och produkter för ett lönsamt, hållbart bruk av skogen.