Så hämtar du energi från skogen

Det finns en stor potential att ta ut mer bränsle ur skogen. År 2007 tog vi ut 7,3 TWh som grot och stubbrytningen var försumbar. Om vi skulle ta ut grot och stubbar från alla avverkningar i dag skulle vi kunna få ut minst 50 TWh. Och då räknar vi inte ens in klenträd eller det som skördas som stamved och brännved, säger Rolf Björheden, Skogforsk.

Det nya avsnittet i Kunskap Direkt ska vara till hjälp för skogsägare som funderar på att sälja skogsbränsle. Där finns också värdefull information för entreprenörer och planeringsansvariga i skogsbruket eller på energiföretag som vill veta mer om skörd, transport, ekonomi och miljöeffekter.
− Genom att använda mer biobränslen minskar vi utsläppen av växthusgaser och närmar oss målet att göra Sverige oberoende av fossila bränslen som olja och kol. Att öka uttaget av skogsbränslen ligger därför helt rätt i tiden, säger Rolf Björheden.

Fakta

• Kunskap Direkt är en interaktiv webbplats om hur du sköter och brukar din skog på ett lönsamt och hållbart sätt. Sajten är framtagen av Skogforsk i samverkan med LRF Skogsägarna och skogsstyrelsen.
  • Det nya skogsbränsleavsnittet har producerats av Skogforsk på uppdrag från Formas. Finansieringen är en del av regeringens uppdrag "Ökat uttag av grot".
  • Innehållet har tagits fram under 2009 i samarbete med forskare och experter från Skogforsk, SLU och skogsbranschen. Det utgår till största delen från publicerade rapporter om skogsbränsle.
  • Du hittar avsnittet på www.kunskapdirekt.se/skogsbransle.

Rolf Björheden, Skogforsk. Tel: 018-18 85 09, 070-658 85 09
Anna Franck, pressansvarig Skogforsk. Tel: 018-18 85 88, 076-128 85 88

* Du hittar alltid våra pressmeddelanden på www.skogforsk.se/press

• Energifrågor