22 organisationer vill förbättra miljön med effektivare och färre lastbilar!

Idag överlämnas ett gemensamt ställningstagande ”Morgondagens fordon finns redan idag! implementering av 74-tons lastbilar av normal längd (25,25 m)” från 22 bransch- och fackliga organisationer till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i samband med en hearing om 74-tonslastbilar på näringsdepartementet.

Forskning visar att om tyngden fördelas över fler hjulaxlar går det att lasta mer utan ökat vägslitage. Med flera hjulaxlar går det att lasta upp till 31 procent mer per ekipage utan att förändra fordonslängden. Det innebär att tre fordon kan lasta lika mycket som fyra lastbilar av samma storlek. Med färre fordon på våra vägar ökar dessutom trafiksäkerheten.

- Detta är en viktig åtgärd som har stor betydelse för skogsindustrin och för miljön. Minskad miljöpåverkan och färre lastbilar på vägarna stärker industrins konkurrenskraft och förbättrar trafiksäkerheten. Vi kan göra det med dagens teknik och fordon - genom att implementera en bruttovikt om 74 ton. Finland har redan höjt sin bruttovikt och vi vill att detsamma görs i Sverige, säger Carina Håkansson, vd Skogsindustrierna.

Fakta 74-tonslastbil:
• Minskade utsläpp med cirka 10-15 % för tyngre lastbilar av normallängd
• Minskade utsläpp med cirka 20-25 % för längre lastbilar
• Färre lastbilar på vägarna
• Ökad trafiksäkerhet
• Smartare användning av infrastrukturen
• Kräver inga infrastrukturinvesteringar, men viss omskyltning av broar
• Lägre logistikkostnader
• Stärker svensk konkurrenskraft

Ställningstagandets medverkande organisationer:
Näringslivets Transportråd, Svenskt Handel, Teknikföretagen, Livsmedelsföretagen Skogsindustrierna, Jernkontoret, SveMin, IKEM, TMF – Trä & Möbelföretagen, SLA – skog- och lantbruksarbetsgivareförbundet, Sveriges Åkeriföretag, BIL Sweden, LFG – Lastfordonsgruppen, Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), Sveriges Hamnar, Svensk Fjärrvärme,
Svebio, LRF, Pappers, GS-facket, IF Metall, och Transportarbetareförbundet

Se hela ställningstagandet i pdf.

För mer information kontakta:
Karolina Boholm, transportdirektör Skogsindustrierna, 070-202 98 69
Karin Eriksson, pressansvarig Skogsindustrierna, 070-254 48 49

Fotograf:
Lasse Arvidson

• skogsindustrin
  • 74-ton

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk i sammanlagt 23 koncerner/företag och cirka 115 sågverk i cirka 60 koncerner/företag, samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Arbetsgivarverksamheten bedrivs tillsammans med gruvsektorn och stål- och metallsektorn inom organisationen Industriarbetsgivarna. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä. Skogsindustrin sysselsätter nära 60 000 personer och exporterade för 120 miljarder kronor 2013.

Karolina Boholm

Transportdirektör Skogsindustrierna Transportfrågor 070-202 98 69