Unika lastbilar för bättre miljö och ökad konkurrenskraft invigda

Idag och igår har två unika lastbilar invigts. Därmed tas ett steg mot fler  tyngre lastbilar av normallängd. Bilarna innebär kraftigt minskad miljöpåverkan och ökad konkurrenskraft för industrin.

Effektiva transporter är en förutsättning för konkurrenskraftiga företag och därmed en viktig åtgärd för fler jobb. Den ena lastbilen drivs med biobränsle (RME) och går i ett logistikupplägg med järnväg och den andra med kombinationsrutter för olika godsslag.

Tyngre lastbilar av normallängd innebär minskad miljöpåverkan och färre lastbilar på vägarna. Det stärker industrin konkurrenskraften och förbättrar trafiksäkerheten.

- Skogsindustrierna vill se ett definitivt besked så fort som möjligt om att tillåta lastbilar med bruttovikt upp till 74 ton, säger Carina Håkansson vd för Skogsindustrierna.

Transporter är en stor kostnad för skogsindustrin, där transportkostnadsandelen för vissa varugrupper kan vara så stor som 20 procent av varuvärdet. Effektiva transporter är en förutsättning för konkurrenskraftiga företag och därmed en viktig åtgärd för att skapa jobb.

Genom att lasta mer på varje bil så kan utsläppen minska med 8-12 procent.

Forskning har pågått sedan 2006 och 2009 inleddes praktiska försök av fordon med högre lastkapacitet. Skogforsk har drivit det så kallade ETT-projektet framgångsrikt tillsammans med fordonsindustrin, skogsbruket och skogsindustrin.

- Resultaten från projektet har varit mycket positiva. Finland beslutade, bland annat baserat på svensk forskning, att höja bruttovikten för lastbilar från den 1 oktober 2013. Det är dags även för Sverige att tillåta dessa bilar på det svenska vägnätet, säger Karolina Boholm transportdirektör på Skogsindustrierna.

FLISBILEN I DALARNA
Idag i Leksand invigs det nya flisekipaget som kommer att gå i Stora Enso Skogs regi. Bilen är tillverkad av Scania och ytterligare partners i projektet är Dalafrakt, Skogforsk, Parator och MT Eksjö. Denna bil är den första bilen som kommer att köra cellulosaflis för massatillverkning samt färdigvara i form av massabalar. Bilen kommer att ingå i ett logistikupplägg som innebär kombinationsrutter, d.v.s. returtransporter för minskad tomkörning utan last, och det kan dessutom förekomma sågade trävaror och bioflis i rutterna.

FLISBILEN I SÖDERTÄLJE
Flisbilen, som invigdes under torsdagen, är tillverkad av Scania och kommer att lasta 50 ton flis för energiändamål jämfört med 38 ton för en konventionell flisbil, d.v.s. 31 procent. Lastbilen går i reguljär trafik mellan Söderenergis bränsleterminal i Nykvarn och Igelsta kraftvärmeverk. Bilen drivs med RME (rapsolja) och är därmed både lastad med och driven av bioenergi. Genom att bilen klarar 74 tons bruttovikt så lastar den mer biobränsle och behöver därmed 30 procent färre transporter mellan terminalen och verket. Logistikupplägget som sådant börjar med att Södra levererar flis med en bil i Småland till en järnvägsterminal, där Green Cargo kör vidare med flis på järnväg till bränsleterminalen i Nykvarn. Bilen som invigs idag är alltså den som går mellan Nykvarn och Igelstaverket i Södertälje, d.v.s. cirka 15 km.

• 74 ton
  • flisbil