Sågverken en svag ljusglimt när svag efterfrågan fortsätter att pressa skogsindustrin

Strukturomvandlingen i tryckpappersindustrin, svag ekonomi på skogsindustrins huvudmarknader och stark krona pressar företagens lönsamhet. Jämfört med för ett år sedan har situationen för sågverken förbättrats. Exporten till Kina av sågade trävaror och även papper har ökat. Exportvärdet för skogsindustriprodukter minskade med fem procent första halvåret, visar Skogsindustriernas kvartalsrapport.

- Neddragningarna i pappersindustrin minskar inte virkesbehovet så mycket eftersom mycket av den produktion som läggs ner är returfiberbaserad. Tryckpappersproduktion kommer att finnas kvar i Sverige om än med lägre volymer samtidigt som andra kvaliteter, bland annat förpackningsmaterial, kan öka, säger Skogsindustriernas vd, Carina Håkansson.

- De virkesvolymer som förädlats i maskiner som stängts hittar relativt snabbt ny användning som gör att skogsnäringen kan fortsätta att bidra till samhällsekonomin, exportintäkter och arbetstillfällen över hela landet, fortsätter Carina Håkansson.

Jämfört med för ett år sedan har situationen för sågverken förbättrats. Efterfrågan på trä kan vara på väg att förbättras, även för huvudmarknaderna i Europa. Relativt höga leveranser under sommaren kombinerat med mycket låg produktionstakt har medfört att sågverkens lager av sågade trävaror idag är de lägsta någonsin. Produktionstakten är låg även i övriga Europa och utbudet är därmed anpassat till den fortsatt ganska låga konsumtionen.

Globalt har massamarknaden varit fortsatt stabil med en efterfrågan som hållits uppe även under den vanligen svagare sommarperioden. Sveriges produktion och export av massa var marginellt lägre än föregående år. Globalt ökade massaleveranserna med drygt tre procent till och med juli.

Pappersproduktionen har gått tillbaka i många länder och har bromsat in i Kina. Sverige har pappersproduktionen minskat med fem procent till och med juli, till stor del beroende på stängningen av sammanlagt tre tidningspappersmaskiner sedan slutet av förra året. Pappersexporten till EU har gått tillbaka, men med en ökning till länderna i forna Östeuropa. Även till Kina har exporten stigit.

Strukturomvandlingen i tryckpappersindustrin, svag ekonomi på skogsindustrins huvudmarknader och en stark krona pressar företagens lönsamhet. Företagen vidtar åtgärder i form av rationaliseringar och effektiviseringar samt söker nya marknader – produktmässigt och geografiskt – för att stärka konkurrenskraften.

Exportvärdet för skogsindustriprodukter minskade med fem procent första halvåret. Det är en mindre tillbakagång än vad som gäller exporten av alla varor från Sverige.

Se kvartalsrapporten "Så går det för skogsindustrin": http://skogsindustrierna.org/pressrum/kvartalsrapport

För mer information, kontakta gärna:
Marianne Svensén, branschekonom Skogsindustrierna, 070-605 99 97
Karin Eriksson, pressansvarig Skogsindustrierna, 070-254 48 49