Skogsindustrierna välkomnar beslut om Nationellt skogsprogram

I dagens regeringsbeslut om etappmål för miljömålet Levande skogar ingår ett Nationellt skogsprogram. Sveriges möjligheter att utveckla en resurseffektiv biobaserad samhällsekonomi baserad på förnybara produkter och energi hänger till stor del ihop med hur den svenska skogen och skogsnäringen utvecklas. Skogsindustrierna välkomnar därför beslutet som skapar förutsättningar för att både genomföra den beslutade skogspolitiken och att utveckla den på ett balanserat sätt.

Regeringen föreslår också att ytterligare 350 000 hektar skogsmark ska undantas från brukande, cirka 150 000 hektar genom formellt skydd och ytterligare cirka 200 000 hektar genom frivilliga insatser av skogsägarna, fram till 2020.

Skogsindustrierna anser att regeringen fastnat i en syn att bevarande av biologisk mångfald är beroende av att undanta en viktig nationell resurs som skogen från brukande.

-  Skötsel, restaurering och nyskapande av naturvärden som bygger på skogsägarens engagemang är en effektivare väg framåt, säger Skogsindustriernas vd Carina Håkansson.

Målet att skogsägarna frivilligt ska avsätta ytterligare cirka 200 000 hektar kommer rimligen att bli svårt att nå. Det kommer att kräva mycket stora resurser för att utveckla gröna planer och certifiera i storleksordningen 50 - 80 000 privata skogsägare.

Om ytterligare 350 000 hektar skogsmark tas ur bruk fram till 2020 kommer det att innebära att Sverige totalt har 2,5 miljoner hektar skyddad skog, en yta nästan lika stor som Småland.

-  Ur samhällsekonomisk synvinkel är det bättre att hållbart bruka vår förnybara råvara skogen så att den bidrar till det biobaserade samhället, säger Carina Håkansson.

För mer information, kontakta gärna:

Linda Eriksson, skoglig rådgivare, 0706-70 72 09

• carina håkansson

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Arbetsgivarverksamheten bedrivs tillsammans med gruvsektorn och stål- och metallsektorerna inom organisationen Industriarbetsgivarna. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä. Skogsnäringen sysselsätter nära 60 000 personer och exporterade för 138 miljarder kronor (2012).

Mårten Larsson

Näringspolitisk chef Näringspolitisk chef 070-352 79 72