Skogsindustrierna välkomnar EU-kommissionens nya skogsstrategi

Skogspolitiken ligger utanför EU:s fördrag och är en nationell kompetens men eftersom många andra politikområden påverkar skogen och dess brukande så anser Skogsindustrierna att det är bra med en skogsstrategi som på ett övergripande plan tar ett helhetsgrepp på skogsfrågorna inom EU.

Hållbart skogsbruk står i fokus och strategin tar upp de nya utmaningarna för skogen i form av klimatförändringar, förnybar energi, biodiversitet, resurseffektivitet och skogens multifunktionalitet. Strategin tar också upp betydelsen av forskning och utveckling för sektorns utveckling och principen om maximerat värdeskapande; att använda skogsråvaran där den ger störst värde och att använda fibern så många gånger som möjligt innan den blir bioenergi.

- Vi tycker att det är bra att strategin betonar hela den skogsindustriella värdekedjan, behovet av konkurrenskraft och skogens bidrag till en biobaserad samhällsekonomi. Vi ser nu fram emot att EU-kommissionen utvecklar strategin till  åtgärdsplaner säger Mårten Larsson, skogsdirektör på Skogsindustrierna.

Strategin: http://ec.europa.eu/agriculture/forest/strategy/index_en.htm

• mårten larsson

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Arbetsgivarverksamheten bedrivs tillsammans med gruvsektorn och stål- och metallsektorerna inom organisationen Industriarbetsgivarna. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä. Skogsnäringen sysselsätter nära 60 000 personer och exporterade för 138 miljarder kronor (2012).

Mårten Larsson

Näringspolitisk chef Näringspolitisk chef 070-352 79 72