Nyhetsbrev december

PINUS
Vi har nu kommit halvvägs i treåriga Projekt innovativa upplevelser i brukad skog. Fokus ligger framförallt på fyra miljöer, med vitt skilda inriktning, som minst lika många besöksnäringsföretag kan använda sig av. Under våren lanseras en webbsida med erbjudanden från företagen och ett Kunskapsträd, som många kan ha glädje av.

Sätt redan nu en bock på 22 januari 2018!
Då gästas vi av Bertil Stenlund och Sten-Olof Pettersson, Lycksele, som båda har arbetat större delen av sina yrkesverksamma liv i statliga Domänverket (senare AssiDomän och Sveaskog). I samtal med Lars Östlund, Professor i Skogshistoria vid Sveriges Lantbruksuniversitet, berättar de om sina erfarenheter av skogsbruk under andra halvan av 1900-talet. Fler före detta kronojägare kommer också att finnas på plats. Arrangeras av PINUS i samarbete med MedVetenskap.

Skogsfilmer på webben
Vi har sedan drygt ett år visat Månadens film på museets Facebooksida. Nu finns de också att se på hemsidan - kolla här.

Nya medarbetare
Vi hälsar Adriana Aurelius, Gustavsberg, välkommen som projektledare för förstudien Vuarkká. Tillsammans med våra samarbetsparter ska hon undersöka hur vi på olika sätt kan utveckla arbetet med den samiska samlingen. Adriana kommer allra senast från anställningar på Skansen och Kvinnohistoriskt museum.

- Hennes gedigna utbildning och breda erfarenhet kommer att berika Skogsmuseet som besöksmål och arbetsplats, säger museets VD Björn Åström.

För närvarande pågår också rekryteringen av en affärsutvecklare/museiassistent. Läs mer här!

Adriana Aurelius

Öppet även under "röda dagar"
Julens öppettider är 19-23, 25-30 december, 2-6 januari. Alltid kl 12-16. Enklare fika finns att köpa.

Till sist vill vi tacka alla besökare, konferensgäster, samarbetsparter, finansiärer och "påhejare" för i år och önska

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

• Västerbotten