Skogsmuseet får stöd av EU-fond

Bland strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland nyligen prioriterade utvecklingsprojekt finns Skogsmuseets ansökan PINUS - projekt innovativa upplevelser i brukad skog. Det innebär att Skogsmuseet i Lycksele, tillsammans med Sveaskog, SLU och Granö Beckasin, efter Tillväxtverkets kommande formella beslut, kan påbörja ett treårigt arbete för att ta fram besöksmål och information som små och medelstora företag kan använda för att erbjuda kunskapsturism i skog.

Syftet med PINUS är att föra samman besöksnäring, skogsnäring och skoglig akademi för att skapa turistiska möjligheter i brukad skog. Genom samarbete och kunskapsutbyte kan nya unika besöksmål i skogen tas fram, vilket i sin tur möjliggör för små och medelstora företag inom regionens besöksnäring att växa på en ny marknad: tematisk kunskapsturism i skog.

- Efter projektets slut kommer både internationella och svenska besökare i vår region att kunna uppleva den svenska skogen på ett nytt sätt. I ett antal visningsmiljöer visas till exempel skogens väg från planta till planka, det svenska skogliga kulturarvet, hur skogen bidrar till att lösa klimatfrågan och biologisk mångfald i skogen, berättar projektledare Anna-Maria Rautio, Skogsmuseet.

Samarbetsparterna ser alla ett stort värde i att projektet kan genomföras.

- Skogen och naturen är grunden för vår naturturistiska verksamhet. Att erbjuda våra gäster genomtänkta produkter, så som till exempel en visningsmiljö som visar upp skogen och de olika aspekterna av den på ett intresseväckande sätt, gynnar vårt företag, menar Angelica Johansson, VD Granö Beckasin.

Sveriges största skogsägare Sveaskog utvecklar skog också för rekreation.
- PINUS ger oss en möjlighet att tillsammans med regionens besöksnäring sprida kunskap om skog och skogsbruk till besökare och allmänhet, också för att bidra till ökat intresse för de gröna näringarna, säger Anette Waara, Resultatområdeschef Sveaskog.

Lars Östlund, Professor i Skogsekologi, Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå, gläds också åt beskedet:
- Nu har vi en unik möjlighet att synliggöra skogsforskning och skapa nya utvecklingsmöjligheter i gränssnittet mellan akademi och samhälle.

För Skogsmuseet i Lycksele är också projektet, med en budget på drygt 7,5 miljoner kronor, ett sätt att utvecklas till ett museum med ett större och bredare uppdrag.

- Att knyta kontakter och att utveckla verksamheten tillsammans med skogsnäringen, den skogliga akademin och regionens besöksmål är viktigt för Skogsmuseets fortsatta utveckling mot nationellt skogsmuseum. Vår verksamhet är inriktad på historiska fenomen, men vår utmaning är att göra den kunskapen användbar för fler, både idag och inför framtiden.

De prioriteringar som gjorts inom ramen för Europeiska regionala utvecklingsfonden ska bidra till investeringar i regional tillväxt och sysselsättning i Övre Norrland och utgår från regionens strategier och prioriteringar för hur regionen ska utvecklas.Tillväxtverket har regeringens uppdrag att förvalta de regionala strukturfondsprogrammen i Sverige.

• Västerbotten

Skogsmuseet i Lycksele är ett skogshistoriskt museum som visar arbetets och teknikens utveckling - från yxa, såg och motorsåg till stora skotare och skördare. Här möter du människor som haft skogen som sin arbetsplats; timmerhuggaren, kockan, flottaren, samen, getaren, maskinföraren... Förutom skogliga föremål, filmer och fotografier, finns en unik samisk samling och en stor insektssamling i museets arkiv. I Barnens lekhörna ligger fokus på lärande genom lek och upptäckarlust.

Skogsmuseet ligger vackert på en halvö i Umeälven på hembygdsområdet Gammplatsen. Det är Lyckseles ursprungsplats, vilket gamla husgrunder och kåtatomer vittnar om. Här finns ännu mer att uppleva, såsom Lapplands kulturbotaniska trädgård, naturreservat, sameviste samt jakt-, tele- och postmuseum.