Ryska guider invaderar Skoklosters slott

På fredagsförmiddagen den 13 april intas Skoklosters slott av 14 engagerade guider från S:t Petersburg och Planeta, en av stadens största företag inom TUR- operatörer.

Varje vecka arrangeras bussturer till Stockholm med egna guider. Syftet med denna tur är att sprida turismen till andra resmål vid Mälarens stränder. Dagen dessförinnan har de bl a besökt Gripsholm och Mariefred. Sedan står Sigtuna och Steninge slott på tur.

Nya ryska resmål
- Många ryssar är mycket intresserade av Sverige och svensk historia. De återkommer gärna och detta är ett sätt för dem att få upp ögonen för mer än Stockholms innerstad. Genom denna resa utbildas de redan välrenommerade guiderna specifikt i slottshistoria. Vi vill ge dem en helhetskänsla, att besöksmålet blir så attraktivt som möjligt. Då blir det enklare att sälja in resmålet i Ryssland, säger Kylliki Hellström, Visere Stockholm AB konsult inom turism inriktad på marknaden mot öster.

Mycket att erbjuda
- På Skoklosters slott gläder vi oss åt besöket, säger museichef Rebecka Enhörning och fortsätter, vi tycker att det vore roligt att få besökare från grannen i öster. Vi har ju mycket att erbjuda av svensk stormaktshistoria med påkostade inredningar med möbler, tavlor och konsthantverk. Våra intendenter Bengt Kylsberg och Inger Olovsson kommer också att visa på vår gemensamma historia. Värdshuset är mycket gentila och bjuder både på middagoch boende, avslutar Rebecka .

Margareta Berglund Hamngren, press@lsh.se , 08 402 30 15pressansvarig

Den 1 maj öppnar slottet för säsongen. Fram till 15 juni är det öppet lördagar och söndagar kl 12-16, därutöver de röda dagarna 1 maj 17 maj och den klämmfredagen som följer direkt efter. 15 juni -31 augusti är museet öppet dagl 11-17.