Snuskollen - en undersökning om snusvanor: Snus sätter smak på kärlekslivet

I den svenska undersökningen Snuskollen genomförd av SIFO fick 541 svenskar som snusar regelbundet svara på frågor om snus. På frågan om de får kyssa sin partner när de har snus under läppen svarar de flesta ”ja”. Mer än varannan snusare (52 procent) svarade att de får kyssa sin partner när de snusar. Endast sex procent säger att de ”absolut inte får kyssa sin partner” medan de har snus inne i munnen.

– Jag är inte särskilt förvånad, snus har utvecklats oerhört mycket över tid. Snus är numer fullt socialt accepterat och anses mer sofistikerat. Det finns snus i en mängd olika smaker, vit-portionssnus, snus producerat på ekologiskt odlad tobak och det finns snus i slimformat. Vi på Skruf arbetar ständigt med produktutveckling och vi gillar att utmana den traditionella synen på snus.  Har det tidigare funnits något sorts motstånd att kyssa någon som snusar så förstår jag att det i så fall har minskat.  Men oavsett om man snusar lössnus eller något annat så tycker vi det är roligt att så många utrycker sin kärlek till sin partner, säger Jonas Ydén, marknadschef Skruf.

Västsverige (Uddevalla, Trollhättan, Borås, Lidköping, Skövde och Halmstad) toppar listan över de områden där sex av tio (61 procent) får kyssa sin partner med snus under läppen. Undersökningen visar dock att det finns stora skillnader i landet där Sydsverige har den högsta andelen (28 procent) som aldrig har försökt kyssa sin partner med snus under läppen.

Snus bäst efter kaffet
När SIFO ställde frågan; när smakar snus som bäst? svarade fyra av tio (41 procent) på morgonen efter kaffet. Nästan lika många (37 procent) svarade att snus smakar som bäst efter maten. Förutom kaffe är en annan dryck också populär att snusa till, nämligen öl. Många svarande, sju procent, tycker att snus smakar som bäst till en öl.

Undersökningen visar även här på vissa regionala skillnader, de som föredrar snus efter maten mest är de som bor i Västsverige, mer än hälften (51 procent). De som svarade att de gillar snus bäst efter sex är invånarna i Stockholmsområdet, tio procent. Detta kan jämföras med Sydsverige(Helsingborg, Landskrona, Kristianstad, Hässleholm och Ystad) där endast två procent svarade att de föredrar snus bäst efter sex.

– Det är kul att man kan hitta uppskattning av snus i olika situationer. Vi vet att smak är överlägset viktigast för snusare. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla våra produkter, både vad gäller smak och kvalitet. Det är klart att det återspeglar sig i våra kunders preferenser och man kanske hittar sitt särskilda snus för speciella tillfällen, säger Jonas Ydén, marknadschef Skruf.

För mer information:
Jonas Ydén, marknadschef på Skruf
Telefon: + 46 (8) 789 2273
E-post: jonas@skruf.se

För högupplösta bilder:

Undersökningen genomfördes av SIFO TNS på uppdrag av Skruf.
Mellan 16-24 oktober genomfördes webbintervjuer med sammanlagt 4398 deltagare där 541 regelbundna snusare besvarade frågorna knutna till snus.

• portionssnus
  • portion
  • skruf
  • snusvanor
  • snuskollen
  • snus
  • skruf snus

Om Skruf
Skruf är en svensk snustillverkare från Småland som startades 2002. Med produktionen i småländska Sävsjö säljer Skruf snus i Sverige sedan 2003 och sedan 2004 även i Norge. Sedan 2005 är Skruf en del av Imperial Tobacco. Skrufs vision är en hållbar verksamhet med tydliga miljömål för produktionen. Detta innebar att verksamheten tidigt anpassades till en låg energikonsumtion och vattenförbrukning, och avfallshanteringen har utvecklats så att den inte belastar miljön. Snus är Skrufs passion och genom att noga kontrollera allt från tobakens ursprung till tillverkning och paketering har Skruf utvecklat ett snus av allra högsta kvalitet med omsorg för konsumenter såväl som för vår gemensamma miljö.

Skruf har idag mer än 130 anställda och hade 2011 en omsättning på 310 miljoner SEK. För mer information besök www.skruf.se

Camilla Lockwed

Presskontakt Consumer Marketing Manager +46 70 301 21 32