Sveriges makthavare emot rekordhöjning av snusskatten

Det är inte bara Sveriges snusare som är emot regeringens förslag att höja snusskatten med 22 procent. Även majoriteten av landets makthavare är emot förslaget – det visar en ny fältstudie Skruf Snus gjort på plats i Almedalen. Hälften av Sveriges makthavare tycker att förslaget är dåligt.

Regeringen har föreslagit att snusskatten ska höjas med 22 procent och skatten på cigaretter med tre procent, vilket innebär att snus för första gången kan bli dyrare än cigaretter. Skruf Snus har tidigare frågat svenskarna om de anser att förslaget är bra eller dåligt. Resultatet visade att fyra av tio svenskar tycker att förslaget är dåligt och bland Sveriges snusare är motståndet ännu högre. Åtta av tio snusanvändare, 84 procent, anser att förslaget om en skattehöjning är dåligt.

Under Almedalsveckan tog Skruf Snus undersökningen ett steg längre och frågade Sveriges makthavare vad de ansåg om regeringens förslag. Totalt svarade 500 kändisar, tv-personligheter, politiker och mediemänniskor på frågan om vad de ansåg om förslaget. Svaret? Dåligt! Varannan makthavare, 50 procent, ogillar förslaget.

– Jag är inte förvånad över att majoriteten ställer sig frågande till detta förslag då höjningen innebär att priset på snus för första gången i Sveriges historia blir högre än cigaretter. Jag tror att många anser att regeringens argument bakom införandet av höjningen inte går hand i hand med den senaste tidens forskning, nämligen att ett dyrare snus kommer innebära en större andel rökare, säger Jonas Ydén, marknadschef på Skruf Snus AB.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Ydén, marknadschef Skruf Snus AB Tel: +46 70 301 14 48 E-post: jonas.yden@skruf.se

Om fältstudien:
Fältstudien genomfördes 30 juni–4 juli 2014. I studien har 500 slumpmässigt utvalda personer deltagit. Frågan de svarat på är: ”Anser du att regeringens förslag att höja snusskatten med 22 procent är bra eller dåligt?”

• Nya produkter, tjänster

Om Skruf Snus AB

Skruf står för riktigt bra snus. Hantverksmässigt tillverkat av stolta smålänningar som älskar vad de gör. Som förstår hur smaken och känslan i en perfekt prilla ska vara – efter middagen, på jaktpasset, under styrelsemötet.

I dag har Skruf närmare 200 passionerade medarbetare. Under 2013 omsatte företaget 602 miljoner kronor. Sedan 2005 är Skruf en del av det internationella företaget Imperial Tobacco Group. Läs mer om Skruf på www.skruf.se

Camilla Lockwed

Presskontakt Consumer Marketing Manager +46 70 301 21 32