Kvick sanddos: de bästa stränderna för några dagars strandsemester

Skyscanner.se tipsar om platser där du kan få din dos av sand i sommar.

”Det blir en dag på stranden”... sjunger Tomas Ledin. Längtar du efter lediga dagar, varma solstrålar, salt havsvatten och mjuk sand mellan tårna - snabbt? Flygsöksajten Skyscanner.se presenterar sju toppställen för en fin semester.

Barcelona

Bara tio minuter utanför Barcelonas centrum hittar du fantastiska 4,2 km långa gyllene sandstränder. Flyg till Barcelona och gör som lokalbefolkningen, som reser ut dit för att festa, kitesurfa och simma på Barceloneta Beach och Icaria Beach eller - om du föredrar att sola och bada som Gud skapade dig – ta dig till den mindre kända och lugnare nudiststranden Mar Bella Beach. Spanien är ett av svenskarnas favoritresmål och med alla billiga flygresor som erbjuds är det enkelt att ta sig till Barcelonas vackra stränder.

Teneriffa

Med låg nederbörd och sol nästan året runt är Teneriffa den perfekta destinationen för en kort strandsemester. Flyg till Teneriffa från Sverige tar ca 5-6 timmar, men flygtiden är värd de fina stränderna. Ta till exempel de vackra sanddynerna vid El Medano, som ligger några kilometer från öns södra flygplats och är en avslappnad strandremsa med riktig beachatmosfär som lockar surfare och soldyrkare från hela Europa.

New York, USA

Trots att staden är en av de största och mest tätbefolkade städer på jorden, har New York flera stränder där lokalbefolkningen kan fly stadslivet, sola och få känna sand under tårna. Coney Island i Brooklyn är en populär tillflyktsort sommartid, men även Brighton Beach och Manhattan Beach är bra ställen att fördjupa solbrännan på. Hoppa på ett flyg till New York för att själv testa de fina stränderna i Big Apple.

Malaga

Stadens genomsnittstemperatur på 22°C och 330 solskensdagar varje år gör Malaga till en av Spaniens populäraste turistorter och en perfekt destination för sol och bad. Här hittar du flera fina stränder; som den 2,5 km långa Playa de la Malagueta eller Playa Caleta med utsikt över den vackra Costa del Solkusten. Det är även vid Playa Caleta som avslutningen av stadens årliga fiesta äger rum. Om du har möjlighet, bör du boka flyg till Malaga under de två första veckorna i augusti och kombinera strandsemestern med en av Andalusiens största gatufester, som lockar runt tre miljoner besökare varje år.

Alicante

Många svenskar bokar flyg till Alicante för stadens milsvida stränder, hamnen och den fina strandpromenaden, där man flanerar mellan vino och tapasbarer på kvällarna. Ta ett avbrott i shoppingen och få upp färgen på stadsstranden Playa del Postiguet eller ta dig norrut till den milsvida och populära Playa de San Juan. Men Alicantes finaste sandstränder ligger enligt många söder om staden; som den lugnare Playa del Carabassi, med fin sandstrand och klart vatten, eller den vackra stranden vid den närliggande kuststaden El Campello – där havet möter bergen.

Brighton, Storbritannien

Du behöver inte åka långt för att hitta fantastiska stränder. Stranden i Brighton har blivit framröstad som en av de 10 bästa stränderna i världen och den är berömd för sin pir med tivoli, arkader, marknadsstånd, barer och speciella atmosfär. Brighton är också känt för sitt livliga nattliv och sin funkiga strandkultur.

Köpenhamn, Danmark

Den danska huvudstaden kanske inte får dig att tänka på strandsemester, men Köpenhamn har faktiskt två fina stränder nära stadens centrum och båda är lätta att ta sig till med lokala pendeltåg. Här hittar du rent vatten, vit sand och en vattentemperatur på runt 20°C under sommaren. Amager Strand Park ligger närmast centrum och bjuder på 5 km av badstränder och en grund lagun - perfekt för att simma i. Om du bara vill bada men inte bryr dig mycket om sand, kan du istället ta ett dopp i Havnebad i Köpenhamns hamn. Vattnet är rent och klart och det är en populär plats för avkylning under sommaren.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:
Kristin Andersson