Här är den bästa platsen på flyget

Flygjämförelsesajten Skyscanner har låtit undersöka var vi helst sitter på flyget. Resultatet visar att plats 6A är den populäraste platsen på flyget. Undersökningen som gjorts på över 1 000 flygresenärer visar också att vi föredrar att sitta vid en fönsterplats långt fram i planet.

Den ultimata platsen för flygresan är alltså enligt flygjämförelsesajten Skyscanners undersökning 6A. Sittplatsen vi helst undviker är 31E, ett mittensäte långt bak i planet. Att sitta mellan två stolar är inte något vi föredrar, endast en procent skulle välja en mittplats framför en fönster- eller gångplats. Däremot är det sju procent som gärna sitter på raden längst bak i planet.

De flesta vill sitta på en fönsterplats i den främre delen av flygplanet. Hela 46 procent av de tillfrågade valde någon av de sex främsta raderna och 60 procent vill sitta vid ett fönster. Undersökningen visar också att vi helst sitter på en stol med jämt nummer, det svarade 62 procent.

– Plats 6A ligger bra till för de som vill komma av flygplanet snabbt, men utan att vara för nära knuffandet och stöket vid de främre toaletterna, säger Skyscanners redaktör Sam Baldwin.

Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 1000 flygbolag, både lågprisflygbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS, för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.