Nio av tio resenärer vill ha standardvikt på handbagaget

Närmare 90 procent av alla resenärer vill att flygbolagen inför ett universellt standardmått och vikt för handbagage. Och det är kanske inte så konstigt – i resesöksajten Skyscanners kartläggning av handbagage varierar den tillåtna vikten från 5 kilo till 23 kilo per väska mellan olika flygbolag.

Trots de rekommenderade standardmått som den internationella flygorganisationen IATA (The International Association Transport Aviation) har satt upp är det i dagsläget fritt fram för respektive flygbolag att sätta upp egna mått- och viktrestriktioner. Det har lett till att reglerna för handbagage skiljer sig kraftig mellan flygbolagen, vilket i sin tur skapar stor osäkerhet bland resenärerna. Europas ledande oberoende resesöksajt Skyscanner har frågat 2 500 internationella resenärer om hur de ser på reglerna för handbagage.

Resultatet visar att det finns en stor osäkerhet kring reglerna. Mer än var fjärde resenär, 27 procent, har någon gång blivit stoppad vid incheckning och tvingats betala en obekväm extraavgift för handbagage. En följd av att de inte visste vilka regler som gällde. Nio av tio av de tillfrågade i undersökningen vill nu att flygbolagen inför ett universellt standardmått och vikt.

– Flygbolagens varierande regler kring handbagaget skapar ett onödigt besvär för resenären och vi på Skyscanner tycker att det ska vara enkelt att flyga. Genom att belysa problemet och informera om reglerna hoppas vi kunna minska osäkerheten bland resenärerna. Vår förhoppning är också att inspirera flygbolagen till en gemensam lösning, säger Annica Jansson, Nordenchef på Skyscanner.

Måtten för handbagage är ungefär den samma bland flygbolagen, den stora variationen gäller istället hur mycket ett handbagage får väga. Exempelvis tillåter Thomas Cook endast en vikt på 5 kilo, medan British Airways godkänner 23 kilo tunga handbagage. De flesta bolagen har en maxvikt på mellan 8 och 10 kilo. Två bolag sticker ut i Skyscanners kartläggning, Iberia och Easyjet, som erbjuder sina resenärer fri vikt på handbagage.

Skyscanners kartläggning av handbagage:

Flybolag

Maxmått

Maxvikt

Aeroflot

Air Berlin

8 kg (10 kg med dator)

Air France

12 kg

Alitalia

British Airways

56x45x25 cm

23 kg/väska (2 handbagage tillåtna)

Easyjet

Volotea

Vueling

Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Skyscanner i mars 2014 bland 2 500 internationella resenärer.

Nathalie Stjernfeldt, Presskontakt Skyscanner
E-post: nathalie@agency.se
Telefon: +46 (0)70 445 87 90

• flygbolag