Ove Sundberg – svenskarnas mardrömsgranne även på flyget

Flera undersökningar har gjorts om vem vi helst skulle vilja sitta bredvid på ett flygplan. Flygjämförelsesajten Skyscanner har istället frågat 1 153 svenskar om vem de tycker skulle vara jobbigast att sitta bredvid. Undersökningen visar att 41 procent av svenskarna helst skulle undvika en flygstol bredvid Ove Sundberg. Tvåa på den mindre smickrande listan är Sean Banan tätt följd av en annan melodifestivalstjärna, Björn Ranelid.

Flygresan, då mobilen är avstängd, är för många ett unikt tillfälle att slappna av. En jobbig flygstolsgranne kan därför vara rena mardrömmen. Den pratglada och påträngande Solsidan-karaktären Ove Sundberg toppar föga förvånande listan framför Sean Banan och Björn Ranelid. Carola Häggkvist verkar inte heller vara en särskilt populär flygstolsgranne. Hela nio procent av de svarande tycker att det skulle vara jobbigast att sitta bredvid sångerskan.

Svenskarna räds dock inte för att sitta bredvid Prinsessan Estelle, trots risken för skrik och gråt. Kikki Danielsson som ofta hängs ut i pressen verkar fortfarande vara populär och endast en procent av de tillfrågade skulle undvika att sitta bredvid henne.

Många verkar också anse att den mordbrandsmisstänkte Dr Åsas sambo inte heller är något vidare flygsällskap, 8 procent tycker att han vore jobbigast att sitta bredvid.

Vilken kändis vore det jobbigast att sitta bredvid i ett flygplan?

Ove Sundberg 41 %
Sean Banan 16 %