Var tredje har drabbats av hemlängtan på semestern

Ett pirr i magen inför semesterresan i all ära, men väl på plats blir längtan efter livet på hemmaplan svår att hantera för många. Hela 32 procent har någon gång drabbats av hemlängtan på utlandssemestern. Främsta anledningen är att man saknat familj och vänner. Fyra av tio har också suktat efter svenskt kranvatten och 23 procent har längtat efter en nybryggd kopp blågult kaffe. Det visar en ny undersökning från resesöksajten Skyscanner.

Det hör till vanligheterna att räkna ner dagarna till utlandsresan. Men en ny undersökning från Europas ledande oberoende resesöksajt, Skyscanner, visar samtidigt att närmare var tredje svensk någon gång har drabbats av hemlängtan under semestern. I högst utsträckning är det männen som känt saknad. Hela 37 procent av dem har någon gång under semestern haft en stark önska om att åka tillbaka till Sverige. Bland kvinnorna är siffran 26 procent.

Anledningarna till att man har längtat hem är många, men starkast verkar hjärtat bulta för nära och kära. Saknaden efter familjemedlemmar, partner eller vänner som lämnats kvar på hemmaplan har blivit för påfrestande för hela 38 procent av svenskarna. Något förvånande har också var fjärde, 26 procent, saknat sina vanliga rutiner. För var femte person är det avsaknaden av hemmets husdjur som har gjort att längtan blivit för stark.

– En av de bästa aspekterna med att vara ute och resa är att man kan släppa vardagen för en stund. Men ofta kastas ens vanliga rutiner om på semesterresan vilket gör att vissa resenärer kan känna en saknad efter det trygga livet på hemmaplan. Trygghetsorienterade personer bör researcha resmålet ordentligt i förväg så att man har koll på hur man tar sig runt på destinationen och vilka aktiviteter man vill ägna sig åt på plats, säger Annica Jansson, Nordenchef på Skyscanner.

När det kommer till vilka saker som flest har känt fattas dem på utlandssemestern så hamnar kranvattnet högst upp på listan. Hela 42 procent har känt längtan efter att tappa upp ett glas svenskt vatten under semestern. Blågult kaffe kvalar in som nummer två på topplistan. Närmare var fjärde, 23 procent, har under utlandsvistelsen suktat efter det svarta guldet. Även lösgodiset och svenska nyheter är något som man har svårt att klara sig utan, båda alternativen har nio procent längtat efter. Minst saknat på resan är Systembolaget, lingonsylt och svensk kaviar.

Vissa resenärer har tagit det säkra före det osäkra och packat ner saker som de inte kan vara utan på semestern. Närmare var fjärde, 23 procent, har stoppat ner ett paket svenskt kaffe i bagaget. 13 procent har tagit med sig snus och tio procent har säkrat upp semesterpackningen med en påse lösgodis.

Om undersökningen:
Undersökningen är beställd av Skyscanner och genomförd av undersökningsföretaget Onepoll under januari 2014. Undersökningen har 1000 respondenter och är statistiskt säkerställd på riksnivå.

Nathalie Stjernfeldt, Presskontakt Skyscanner
E-post: nathalie@agency.se
Telefon: +46 (0)70 445 87 90

• flyg