Allt fler reser med appbiljett

Allt fler reser med appbiljett

På bara några månader har försäljningen av SL:s appbiljetter ökat med över 30 procent. Allt fler upptäcker fördelarna med att ha biljetten i mobilen, som att priset nu är detsamma som med reskassa och att man slipper köa till biljettluckan vid spärrarna.

SL sålde mer än 30 procent fler biljetter per dag i sin mobilapp i februari 2020 jämfört med november 2019. Att appbiljetten ökar kan ha flera orsaker. Den 3 januari sänktes priset på appbiljetten från 45 kronor till 37 kronor (vuxenpris) och fick då samma pris som resor med reskassa.

Henrik Palmér på trafikförvaltningen är ansvarig för SL:s biljettsystem:

– Det finns flera skäl till varför vi tror att man vill resa med biljetten i mobilen. Precis som den med reskassa på ett Accesskort, kan den med mobilbiljett blippa den överallt i SL-trafiken och slippa omvägen via biljettluckan. Ett gemensamt ordinariepris för enkelbiljetter ger att biljetter i appen nu kostar lika mycket som med reskassan. Man får även flera extra tjänster när man köper biljetten i appen, som att man kan söka och planera sin resa, se aktuell trafikinformation och förvara biljetten på ett säkert ställe.

Än så länge är det enkelbiljetter och 24-timmarsbiljetten som går att köpa i appen. Nästa biljett är 72-timmarsbiljetten och längre fram planeras även 7- dagars- och 30-dagarsbiljetten göras tillgängliga för köp i appen. Det arbetas även på en ny version av SL-appen som på sikt kommer att ha fler funktioner än dagens app.

Fakta – Så reser du med mobilbiljett

1. Ladda ner appen SL Reseplanerare och biljetter. Om du redan har appen, uppdatera till senaste versionen.

2. Välj biljettyp och om du ska resa till vuxenpris eller rabatterat pris (pensionär, ungdom, student).

3. Biljetten startar direkt, alltså inte först när du blippar den. Du ser hur mycket tid som är kvar genom att giltighetstiden tickar ner på skärmen.

4. För att resa, blippa biljetten mot skärmen med grön ram som finns på bussar och spärrarna till tunnelbanan och pendeltåget.

Köper du en biljett som gäller flera personer behöver hela sällskapet gå via spärren vid biljettluckan som personalen kan öppna, eftersom ni inte har varsin biljett att blippa vid de automatiska spärrarna.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100