Göran Gunnarsson föreslås till ny VD för SL

Presidiet i SL-styrelsen har enats om att föreslå Göran Gunnarsson till ny tillförordnad VD för SL efter att Ingemar Ziegler bestämt sig för att gå i pension i höst. Gunnarsson föreslås tillträda redan den 1 oktober. Rekryteringsprocessen till permanent VD pågår under hösten.

Göran Gunnarsson, född 1950 i Borås, har varit generaldirektör för Statens Räddningsverk. Han har en lång rad chefsposter inom försvaret bakom sig, bland annat för marinens krigshögskola, för FN:s observatörsstyrkor i forna Jugoslavien och för grundorganisationsledningen vid Högkvarteret med generallöjtnants grad.

Gunnarsson är ordförande i Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF. Han är även styrelseledamot i SOS Alarm Sverige AB.

• Jag är mycket glad över att Göran Gunnarsson tackat ja till att bli ny VD för SL. Förutom ett gott ledarskap har han ett stort intresse för både trafik- och säkerhetsfrågor. Jag vill samtidigt tacka Ingemar Ziegler för ett mycket bra arbete, som gjort att resenärerna fått ett växande förtroende för SL, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm (M).
  • SL har ett i grunden gott rykte med många nöjda resenärer. Det är en spännande och intressant utmaning att både bygga ut och ytterligare förbättra kollektivtrafiken i Stockholm. Jag ska arbeta hårt tillsammans med medarbetare och entreprenörer för att SL ska bli ännu bättre, säger Göran Gunnarsson.
  • Jag har haft en fantastisk tid på SL och kan glädjas åt att vi tillsammans har fått såväl kundnöjdhet som de flesta andra värden att gå åt rätt håll. SL har aldrig varit bättre! Jag har haft möjlighet att gå i pension redan vid senaste årsskiftet men har väntat till nu. Framöver vill jag kunna njuta mer av familj, fritid och annat, säger SL:s avgående VD Ingemar Ziegler.

Ytterligare information:

Håkan Filipsson, pressekreterare för Christer G Wennerholm

Göran Gunnarsson, tillträdande VD

Ingemar Ziegler, avgående VD

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100