Så drabbar strejken SLs resenärer

Kommunal har återigen varslat om strejk för bussförare i SL-trafiken. Den här gången är det ett 60-tal busslinjer som körs av Busslink, som berörs av strejken.
Från och med midnatt, natten till torsdag 10 juli, kan busstrafiken i Stockholms innerstad, de södra närförorterna samt ytterligare ett antal busslinjer i länet komma att stå still.
Ersättningstrafiken för Gröna linjen kommer dock att rulla som vanligt.

Det är alltså busstrafiken i både innerstaden och de södra närförorterna som drabbas av strejken denna gång. I innerstaden är det bussarna med en- och tvåsiffriga linjenummer som stoppas. I de södra närförorterna är det ett antal bussar i 100-nummerserien som kommer att stå still om strejken bryter ut.

Utöver ovan beskrivna trafik berörs ytterligare ett antal linjer.

Linje
291 (Sergels torg - Ropsten - Gåshaga, nattbuss)

507 (Karlbergs station-S:t Eriksplan-Karolinska sjukhuset-Västra skogen-Tomteboda postterminal)

811 (Gullmarsplan-Skarpnäck-Älta)

833 (Farsta C-Farsta strand-Vidja)

Dessa linjer körs helt eller delvis av de berörda depåerna och kommer alltså att beröras i händelse av strejk. Mer information om detta samt listan över alla berörda busslinjer presenteras på SLs hemsida.

Övrig SL-trafik berörs inte av strejken.

Ca 80000 bussresenärer drabbas av strejken denna gång, dock finns det för de allra flesta alternativa möjligheter att resa med t ex tunnelbanan, Tvärbana och pendeltåg.

SL planerar för att vid behov förlänga tågen där trängsel uppstår med anledning av strejken.

Återlösen av kort och Resegarantin

De resenärer som gör bedömningen att de inte längre har någon användning för sitt periodkort kan lämna eller skicka in kortet till SL och få pengarna tillbaka. Avdrag görs då för de ej påbörjade dagar som återstår på kortets giltighetstid.

Resegarantin omfattar inte den trafik som ställs in med anledning av strejken, men gäller som vanligt för all övrig SL-trafik.

Mer information om berörd trafik, alternativa resvägar och återlösen av periodkort mm finns på www.sl.se samt hos SL Kundtjänst tfn 08-600 10 00.

- SL är inte part i konflikten och vi beklagar att våra resenärer än en gång drabbas av strejkens effekter, säger SLs vd Ingemar Ziegler.

För mer information kontakta:

Maria Adolfsson
maria.adolfsson@sl.se

AB Storstockholms Lokaltrafik
VdStab
Pressavdelningen
Besöksadress: Lindhagensgatan 100
www.sl.se
Resväg till oss: http://sl.se/restilloss

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100