Fina förhållanden i Branäs. Foto: Sara Vintfjärd

​Gott om snö i skidbackarna inför påsken

Svenska skidanläggningar rapporterar om fina förhållanden inför påsken, från Branäs i söder till Riksgränsen i norr. Påsken är traditionellt en storhelg för skidåkare och närmare 200 000 väntas till backarna. Trots den sena påsken håller sextiotalet skidanläggningar öppet och bokningsläget ser bra ut.

Branäs i Värmland, Järvsö i Hälsingland och Hallstabacken i Ångermanland är exempel på skidanläggningar som har öppet i påsk. I fjällen är snöförhållandena genomgående goda.

– Det är gott om snö och Branäs har alla backar öppna under påsken. Bokningsläget är bra men det finns även utrymme för spontanbesök och dagsgäster, säger Henrik Lööv, anläggningschef i Branäs.

Norra Sverige har den senaste tiden fått stora mängder snö. I Riksgränsen ligger närmare fyra meter snö i terrängen. Det är högsäsong i Riksgränsen och Björkliden och nästintill fullbokat över påsk med hela anläggningarna öppna.

– Vi har goda förhållanden, med mycket snö och långa dagar. Vi fortsätter efter påsk med midnattsskidåkning under maj månad. Längre fram erbjuder vi även traditionsenlig midsommarskidåkning i Riksgränsen, säger Lars Lindberg, driftchef i Riksgränsen och Björkliden.

Traditionen att åka skidor under påsken är stark bland svenskarna. Närmare 200 000 åker skidor under denna period.

– Nu är bästa tiden, det som populärt kallas för den femte årstiden. Snö, påskledigt och sol innebär fin vårskidåkning för både vuxna och barn, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.

För mer information om öppna backar och snöläget se: www.snorapporten.se

För foton besök: www.mynewsdesk.com/se/slao/latest_media

Titti Rodling, vd SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, 0703-39 20 07