Här går det utför - och det är toppen!

Här går det utför - och det är toppen!

Den första maj håller Svenska Skidanläggningars Organisation sitt årsmöte i Åre. Inför årsmötet föreslår föreningens valberedning och styrelse, med stor enighet, Mikael Santoft som ny ordförandekandidat. Mikael kommer senast från Svenska Fotbollsförbundet, men har även sin bakgrund i Riksidrottsförbundet och Friluftsfrämjandet. Med utförsåkning som livslång passion, har han dessutom ett genuint intresse i svenska skidanläggningars framtid. En mer lämpad kandidat är svårt att finna, säger valberedningens ordförande Håkan Jakobsson.

-Det känns ytterst hedersamt att bli föreslagen som ordförande i Svenska Skidanläggningars Organisation, men jag är fullt medveten om att det är årsmötet som fattar det avgörande beslutet, säger Mikael Santoft. Jag har stor respekt för branschens utmaningar och hoppas att mina samlade erfarenheter kan bidra positivt till det kommande utvecklingsarbetet.

Vägen utför är vägen framåt

1 krona i liften är 10 kronor på byn. På många ställen i Sverige är skidanläggningen själva navet för hela nejden. Tack vare skidanläggningen har byns mataffär större chans att överleva. Caféet och macken på väg till fjällen likaså. Svenska Skidanläggningar omsatte 2014 1,1 miljarder kronor, men den reella siffran är 10 miljarder, när all följdverksamhet räknas in.

Svenska Skidanläggningars Organisation representerar en framgångsrik bransch, som ligger i tiden. Inget pekar på att behovet av naturupplevelser och äventyr kommer att minska – tvärtom. Åtta av tio svenskar säger att det är en nödvändighet för livskvaliteten att komma ut i våra vackra omgivningar. Det är en del av de insikter som Svenska Skidanläggningars medlemmar identifierat och ställt samman i strategin 20 punkter för år 2020.

-Skidsverige har en spännande tid framför sig, säger Christer Rosén, avgående ordförande efter tolv år. Med tanke på det utvecklingsarbete vi nyligen initierat, känns det som ett passande tillfälle att låta någon annan ta stafettpinnen. Jag känner stor tillförsikt – fartvinden kommer bara att öka!

Håkan Jakobsson, valberedningens ordförande, 0704-92 24 80
Christer Rosén, avgående ordförande, 0706-20 98 40