Nominerade till skidpriser 2016

Nominerade till skidpriser 2016

Den 19 maj vet vi vem som blir Årets Skidambassadör, Årets Skidinspiratör och Årets Snöflinga! Vinnarna presenteras under festmiddagen i samband med Svenska skidanläggningars organisations årsmöte och SLAO-dagarna på Aronsborgs konferensanläggning i Bålsta.

Årets nominerade är:

Årets Skidambassadör

Kriterier; Priset tilldelas en skidanläggning för ett utomordentligt engagemang och en idérikedom som bidragit till att utveckla branschen - verksamhetsmässigt eller geografiskt - långt utöver det vanliga.

Vallåsen

Motivering: ”Med oväntat geografiskt läge, mitt på Hallandsåsen, har man skapat ett fantastisk snöland som för många är inkörsporten till skidåkningen."

Idre Fjäll

Motivering: ”Stiftelsen Idre Fjäll var, med det första stora snösystemet i fjällvärlden, föregångare inom snötillverkning redan i slutet av -70-talet. Idre är idag fortsatt innovativa och en föregångare i att hitta effektiva sätt att lagra snö för att förlänga och förbättra säsongen.”

Kåbdalis

Motivering: ”Med stort engagemang, kreativitet och sinne för det goda värdskapet har man skapat en komplett skidanläggning, som är ett föredöme för branschen. Genom att sätta Kåbdalis på skidkartan har man dessutom sett till att hela byn lever vidare.”

Årets Skidinspiratör

Kriterier; Priset tilldelas en individ som på ett innovativt sätt medverkat till att sprida skidgläjde, skapa friktionsfri semester och vinna nya gäster.

Charlotta Bürger-Bäckström, Svenska Skidförbundet

Motivering: ”Charlotta har med sin erfarenhet på ett kreativt och uthålligt sätt skapat och inspirerat till skidglädje för barn och ungdomar genom att leda projektet ”Alla på Snö”. Satsningen har blivit en succé och allt fler skidanläggningar, skidklubbar och kommuner ansluter för att rekrytera nya snösportare runt om i landet.”

Louise Söderlund, Isaberg Mountain Resort

Motivering: ”Louise är en idérik och modig ledare för en skidanläggning som lyckats med något som många kämpar för – att blir en året-runt-anläggning. Hon har på kort tid och med stort engagemang utvecklat nya aktiviteter som lockar många nya besökare."

Magnus Noppa,  Kläppen

Motivering: ”Genom att ligga i framkant inom sociala medier-utvecklingen har Magnus skapat ett ännu större intresse för vår bransch. Videoblogg och en levande Facebook-sida som inspirerar till vintersemester motiverar även många andra att göra på liknande sätt.”

Årets Snöflinga

Kriterier; Priset tilldelas en individ, grupp eller organisation som valt en kreativ och nyskapande väg för att öka nyfikenheten på och intresset för skidåkning som glädjekälla i Sverige.

Nominerade:

Norrköpings Skidklubb med ”Alla på Snö”

Motivering: ”Som pionjär inom ”Alla på Snö”-projektet har man med uthållighet och engagemang utvecklat en fantastik arena för nyrekrytering av snösportare (11 000 elever så långt). Med kreativitet, entusiasm och många ideella krafter har man blivit en förebild för andra kommuner och anläggningar.”

Föreningen Snö & Systerskap, Flottsbro

Motivering: ”Föreningen Snö & Systerskap har på ett föredömligt sätt engagerat, integrerat och aktiverat tjejer i åldrarna 16-25 år till att bli intresserade av skidåkning och bli förebilder och ledare för andra. Det har lett till många nya glada ansikten i våra backar.”

”Alla i Backen”- projektet , Svärdsjö, Monica Tilander
Motivering: ”Genom stort engagemang och med stor kunskap inom nyrekrytering och integration har fyra skolidrottsföreningar i Falu kommun genomfört "Alla i backen"-projektet och visat hur snösport kan göra skillnad för skolelever och ensamkommande flyktingbarn. Det är snöglädje och gemenskap på riktigt!"