​Öppet och uppåt i svenska skidbackar

​Öppet och uppåt i svenska skidbackar

Skipassförsäljningen i de svenska skidanläggningarna fortsätter att öka. Till och med februari har skipassförsäljningen enligt färska siffror ökat med cirka 10 % jämfört med samma period förra året. Snöläget och bokningsläget inför påsken ser bra ut.

Färsk statistik från SLAO visar att säsongen till och med sportloven var bättre än motsvarande period förra året. Detta trots få röda dagar under jul- och nyårshelgen. Säsongen 2015/2016 som helhet var en rekordsäsong med totalt 9 miljoner skidåkardagar.

– Vi gläds åt de positiva siffrorna. De visar att det är fortsatt stort intresse för skidåkning och vi är även väldigt glada över att alla våra drygt 200 medlemsanläggningar har haft öppet denna vinter, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.

En kall och snörik november bäddade för en tidig säsongsstart och en bra grund i backarna som höll för en mild januarimånad. Februari innebar mycket snö och fint skidväder i stora delar av landet och gav flera toppnoteringar. Ett exempel är Vångabacken i norra Skåne, en ideell förening med 175 aktiva funktionärer som gjort sin näst bästa säsong under sin 36-åriga historia. I norra Sverige har till exempel Borgafjäll i Västerbotten haft en fin utveckling.Bidragande orsaker till ökningen är ett växande intresse för aktiva semestrar, anläggningarnas satsningar på nya nedfarter, boenden och liftar samt effektiva snösystem som ger ett tåligt och pålitligt snötäcke.

– Mars och april är den bästa tiden för skidåkning. Vårvintern bjuder på skidåkning med både värmande sol och svängrum och det går fortfarande att boka bra boenden i fjällen. Bokningsläget fram till säsongsavslutningen är starkt men något lägre än förra säsongen på grund av den sena påsken, säger Titti Rodling.

Skidanläggningarna i fjällen rapporterar om mycket goda snöförhållanden med på många håll en till två meter snö i terräng och nedfarter.

För mer information om öppna backar och snöläget se:www.snorapporten.se