Mot ännu en bra vinter

​Stark utveckling för svenska skidanläggningar

Intresset för skidåkning är fortsatt starkt i Sverige. När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern pekar den på ett nytt bra år. Totalt såldes skidpass för 1,7 miljarder kronor, två procents ökning jämfört med den föregående vintern som då var rekord. Framtidstron är stark i branschen och i vinter öppnar Idre Himmelfjäll, den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år.

– Svenskarna fortsätter att älska skidåkning, precis som vi har gjort i generationer. Nya trender som bidrog till vinterns starka resultat är hemestern, det vill säga att semestra på hemmaplan men också att skidåkning numera berättigar till friskvårdsbidrag, säger Titti Rodling, vd för SLAO (Sveriges Skidanläggningars Organisation).

De svenska skidanläggninarna sålde skipass (liftkort) för 1,7 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2018/2019. Det var en ökning med två procent jämfört med föregående vinter som var rekord och hade särskilt goda snöförhållanden.

Vintern 2018/2019 i södra Sverige tog slut tidigt på grund av en varm februarimånad. Trots den sena påsken erbjöd samtidigt fjällvärlden goda förhållanden, vilket sammantaget innebar att de svenska skidanläggningarna ökade två procent jämfört med föregående rekordsäsong.

Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet - investeringar för framtiden. Den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år öppnar i december 2019, Idre Himmelfjäll.

– Svenska skidanläggningar möter de utmaningar som finns med stor framtidstro. Vårt långsiktiga mål är också att bli helt fossilfria. Viktiga steg är energieffektiviseringar i verksamheten och snötillverkningen, flera gröna transportlösningar och ökade satsningar på snölagring. Förbättrad teknik i anläggningarna gör att skidsäsongens längd kan säkerställas även framåt, säger Titti Rodling.

De ofta tätortsnära hemmabackarna är också en viktig del för att introducera nya barn och unga till skidåkning och att göra det på ett lättillgängligt sätt. Projektet Alla på Snö har hittills gett över 130 000 barn möjlighet att kostnadsfritt prova på skidåkning, till största del i hemmabackarna.

– Vi vill gärna lyfta fram hemmabackarna och det arbete som görs där, ofta av ideella krafter. Därför har SLAO instiftat ett nytt pris ”Årets hemmabacke”. I år gick det till Vedbobacken i Västerås, säger Titti Rodling.

Branschrapporten 2018/2019

Läs mer om den svenska skidbranschens utveckling i SLAO:s branschrapport för 2018/2019 som kan laddas ned. (länk)

1. Skipass-försäljning (liftkort) 2018/2019 för Sveriges 15 största skidanläggningar:

Anläggning/medlem i SLAO Skipassomsättning 2019 Förändring  från föreg. år
Skistar Sälen (Lindvallen+Tandådalen-Hundfjället) 381 152 000 2,10%