SAS flyghistoria lever kvar på hotell i Bromma

Bredvid Bromma Flygplats ligger SAS före detta huvudkontor. Byggnaden ritades 1946 och är kulturminnesmärkt. Idag huserar Best Western Plus Sthlm Bromma i lokalerna - ett hotell med 202 rum och konferensmöjligheter.

Best Western Plus Sthlm Bromma är ett hotell som utifrån kanske inte ser så spektakulärt ut. Hotellfastigheten är dock en kulturminnesmärkt byggnad som uppfördes 1946 och som tidigare varit både SAS Scandinavian Airlines och ICA:s huvudkontor. Byggnaden är ritad av den kända arkitekten Paul Hedqvist, som även ritat Västerbron och Skatteskrapan på Södermalm. Nu har byggnaden i Bromma varsamt totalrenoverats till ett modernt hotell som genererar en varm och personlig känsla.

– Det är insidan som räknas, brukar jag lite skämtsamt säga, jag gillar verkligen att vi har tagit vara på en befintlig byggnad som har en stram utsida, och istället skapat en varm och välkomnande insida, säger Lasse Ahlblom-Lehtiheimo, hotelldirektör.

SAS huvudkontor från 1950-talet. Bildkälla: SAS arkiv

SAS huvudkontor på 1950-talet. Bildkälla: SAS arkiv

Det historiska ger sig till känna, bland annat genom namnet på den omtyckta restaurangen Bistro 46, som är uppkallad efter året då byggnaden uppfördes.

– När vi renoverade golvet i restaurangen så visade det sig att det redan var utgrävt där. Vi fick höra av några tidigare SAS-medarbetare att det brukade ligga en läkarmottagning för de anställda här, förklarar Lasse.

På samma plats ligger i dag bistron, som serverar både klassiska rätter som Toast Skagen och Bistro 46s populära hamburgare och dessutom vällagade vegetariska rätter.

Hotellet har idag 15 konferenslokaler för upp till 180 personer, högst upp i byggnaden, precis under takåsen. Vissa av salarna har extra takfönster vilket ger ett härligt ljusinsläpp i mötesrummen. På dörrarna till konferensrummen kan man läsa namn som Boeing, Learjet och Fokker.

– Alla lokaler har ett namn på temat flyg. När gäster konfererar i salen Fokker, kan de ibland se just en Fokker lyfta från Bromma Flygplats, berättar Lasse.

Här på Best Western Plus Sthlm Bromma kan man sova gott om natten trots att flygplatsen ligger ett stenkast från hotellet. Flygplatsen är stängd nattetid och annars gör de isolerade tre-glasfönstren att gästerna inte störs av flygplansljuden. Efter sin vistelse kan de njuta av en härlig hotellfrukost innan de enkelt tar sig vidare ut i Sverige via Bromma Flygplats.

• best western plus sthlm bromma