Motorstaden Huskvarna!

Motorstaden Huskvarna!

Ja, visst har Huskvarna klivit fram som den småländska motorstaden i år. Ta en sväng till Folkets Park en onsdagskväll ska ska ni få se. Här gnistrar välpolerat krom, och lacken skiner ikapp med kvällssolen när stolta ägare visar upp sina ögonstenar. Mer glad plåt i ljusblått och jordgubbsrött än småtråkiga grå bilar. Och ingen blygsel när det handlar om att piffa till de sköna åken.

Hela sommaren, varje onsdag ända fram till finaldagen den 28 augusti, rullar motorcyklar och bilar in på Folkets Park i Huskvarna. Ett mingelparty som slår alla frackmiddagar – här blandas entusiasterna med flera tusen besökare. Och alla promenerar runt i sann beundran. De som kom på hjul byter idéer och tips, och de som kom utan hästkrafter kryssar fram för att njuta och drömma.

Arrangemanget är ett samarbete mellan ett antal lokala motorklubbar, alla naturligtvis med ett brinnande intresse för motor som hobby. Och Bil & MC-träffarna i Huskvarna kan faktiskt 2013 tioårsjubilera.
Med gratis entré och ett gediget motorintresse i hela regionen, inte minst Jönköping och Huskvarna, har träffarna idag vuxit till en av de största i landet. Förra året lockades inte mindre än 36 000 besökare till de 16 onsdagarna. En siffra som arrangörerna lugnt räknar med att överträffa jubileumsåret.

Samtidigt kan Husqvarna Fabriksmuseum i år hissa flaggan i topp för sitt 20-årsjubileum. Många intressanta utställningar har under två decennier lockat besökare både från Sverige och utlandet.
En utställning som naturligtvis sticker ut lite extra för alla motorintresserade är motorcyklarna. Redan 1903 rullade den första motorcykleln ut från fabriken i Huskvarna. Det skulle bli många, många fler. Vem minns inte Silverpilen och Guldpilen?
Ett urval av alla dessa motoriserade tvåhjulingar finns idag att njuta av på museet – en utställning som till jubileumsåret spetsats med berättelser om den oförglömliga mc-epoken.

------------------------------
För mer information: