Tyska turister välkomnas till Jönköping Airport

Tyska turister välkomnas till Jönköping Airport

- Tysklandschartern är ett lite udda inslag i flygplatsens verksamhet och det är alltid lika trevligt att möta de förväntansfulla tyska gästerna som ofta är ganska resvana men ändå har flertalet inte besökt Sverige tidigare, säger Herman Larsson som är marknadschef på Jönköping Airport.

- Någon gång varje år försöker vi att möta våra tyska gäster med lite extra festligt mottagande och i lördags var Destination Jönköping, Smålands Turism och Jönköping Airport på plats och bjöd på "Schwedische fika" i form av jordgubbsbakelse, kaffe, lingondricka, Zuckerstangen (polkagrisar) och svenska sommarsånger på dragspel.

Familjen Reinhard och Magdalena Nenning med barnen Ulli och Anna som landade med Hamburgflyget, hade startat sin resa från Dornbirn vid Bodensjön i Österrike på gränsen mot Tyskland och Schweiz. Det är deras första besök i Sverige och de ska hinna med en rundresa i södra Sverige och hoppas på att få uppleva svensk natur och kultur och att "möta vänliga svenskar" hinner de berätta innan de kliver på bussen.

- Det är egentligen bara Jönköping och Umeå av svenska flygplatser som har den här typen av "incoming" seriecharter som pågår under tio sommarveckor. Vi är glada att vi fått möjligheten vara med som en aktiv partner i det här jobbet från början och det känns som att det är först nu som produkten börjar bli etablerad bland tyska researrangörer, fortsätter Herman Larsson.

- Det här är en verksamhet som verkligen genererar intäkter till vår besöksnäring, säger Lena Larsson VD på Smålands Turism.

- Småland är ju ett starkt varumärke i Tyskland och vi har traditionellt haft många besökare från tyskspråkiga länder. Men till skillnad från de som kommer i bil eller husbil så har "flygturisterna" vare sig transport, logi eller mat med sig när de kommer, så det ger "bra klirr i kassan" för våra lokala näringsidkare. Marknadsföringen för charterflyget ger ringar på vattnet och lockar även turister som reser hit på annat sätt avslutar Lena Larsson.

För mer information kontakta:

Lena Larsson, VD Smålands Turism 036 – 35 12 75
Herman Larsson, marknadschef Jönköping Airport 070 - 834 03 47