Bild från förra årets premiärtur

Fullbokade charterplan från Tyskland till Jönköping - premiärturen anländer dagen innan midsommar

Fullbokat trots fördubblad kapacitet

- Kapaciteten i jämförelse med tidigare år har fördubblats i år. Trots det är flygplanen i stort sett fullbokade hela sommaren, säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism och initiativtagare till charterverksamheten i regionen. Ett fantastiskt positivt genombrott på den för oss viktiga tyska marknaden. Det rör sig om många miljoner kronor i omsättning ute hos företagen i länet och tillväxten är mycket stor.

Smålands Turism prioriterar starkt arbetet med att ständigt utöka regionens marknadsandel genom samverkan med alltfler researrangörer främst på tysktalande marknader (förutom Tyskland, även Schweiz och Österrike). Via researrangörerna paketeras olika typer av reseupplevelser för olika målgrupper.

- Utan samarbetet med säljledet på marknaderna hade det inte varit möjligt för oss att nå denna positiva utveckling. Vi stödjer besöksnäringsföretagen här i regionen i deras produktutveckling, anpassat till respektive marknad och målgrupp. Genom vårt arbete att matcha regionens utbud med researrangörernas efterfrågan, når vi snabbt ut till potentiella köpare, säger Lena Larsson.

- Ett resultat av vårt långsiktiga arbete inom detta område är att vi i april månad fick vara värdar för Swedish Workshop som Visit Sweden valde att arrangera i Jönköping. Därigenom har vi skapat ytterligare en mycket bra position att attrahera researrangörer även från flera nya marknader, fortsätter Lena.

- Viktigt att nämna är också det starka samarbetet i alla år med Jönköpings flygplats och hela personalen där. Det visar tydligt på fördelarna med att landa på en mindre flygplats, med all den service och värdskap som möter våra besökare, understryker Lena Larsson.

Av de i runda tal 1,8 miljoner kommersiella övernattande besökarna i länet, är ca en halv miljon internationella gäster. Dessa bor på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och i privatägda stugor och gör aktiviteter och upplevelser i hela länet. Över 40 % av våra internationella besökare kommer från Tyskland (Källa: Tillväxtverket). Internationella besökare till länet utgör en viktig målgrupp för länet och Småland och tillväxtpotentialen är stor.

Enligt Visit Sweden är vår natur det som skapar flest associationer med Sverige och som också utgör en av de främsta reseanledningarna hit. Denna i kombination med kultur- och matupplevelser och den svenska livsstilen är det som Visit Sweden lyfter fram i marknadsföringen av Sverige.

- Därför är det särskilt roligt att vi kan konstatera att vi i vårt län finns med som en tydlig leverantör i dessa sammanhang. Resultaten visar att vi levererar det kunderna vill ha. Att vi nu i 10 års tid utvecklat flygchartern till Region Jönköpings län är också unikt i Sverige, endast ett fåtal destinationer har den här typen av charterturism, säger Lena Larsson.

Imorgon anländer första planet för i sommar och vi finns på plats för att bjuda på småländskt värdskap. Vill ni träffa oss och våra besökare finns vi på plats på Jönköping Airport mellan kl 12- kl 14. Varmt välkomna!

Kontakt och mer information

VD Lena Larsson, 0708-19 95 75 www.smalandsturism.se